A może by tak... zimą, wiosną i jesienią

Półwysep Helski i jego cypel to miejsce unikatowe. Nie ma takiego drugiego terenu w Europie, a może i na świecie. Półwysep ma ok. 36 km długości i jest usypany wyłącznie z piasku. Ani jednego kamienia, ani jednego głazu – tylko piasek. Na jego końcu znajduje się podwodny stok spadający stromo do prawie 60 m. Na terenie półwyspu można odnaleźć wiele walorów przyrodniczych – wydmy, lasy i szerokie plaże. Nie ma co się dziwić, że od lat służy on turystom jako doskonałe miejsce wypoczynku.

Półwysep samodzielnie nie byłby taką atrakcją, gdyby nie pobliska Zatoka Pucka.  Ten akwen swój unikalny charakter przyrodniczy zawdzięcza swojej niewielkiej głębokości i osłonięciu od strony morza półwyspem.  Taki płytkowodny zbiornik, którego znaczna część nie przekracza 2m głębokości, stwarza idealne warunki dla rozwoju roślin wodnych, gdzie jest ich najwięcej w całych naszych wodach morskich. Idealne warunki rozwoju, gdyby nie działalność człowieka, mają też ryby słodkowodne jak i słonowodne, skorupiaki, małże i liczne ptaki. Zatoka jest najbardziej zróżnicowanym biologicznie akwenem polskiego wybrzeża - podlegającym ochronie w ramach Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. Zatoka została włączona do Bałtyckiego Systemu Obszarów Chronionych HELCOM (Baltic Sea Protected Areas – BSPA). Zatoka i Półwysep Helski należą również do Specjalnych Obszarów Ochrony Ptaków, a także Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk NATURA 2000.

Bogaty, ale delikatny ekosystem wód zatoki, a także fauny i flory półwyspu, łatwo ulega zanieczyszczeniu i zniszczeniu przez działalność człowieka. Dodatkowo ilość odwiedzających go turystów z roku na rok rośnie, powodując obawy o jego przyszłość. Szkoda, że większość wczasowiczów odwiedza ten teren tylko w lipcu i sierpniu. Ogromna i bardzo niebezpieczna dla przyrody presja na środowisko w okresie letnim, spowodowana jest przez dużą ilość samochodów, niekontrolowaną rozbudowę infrastruktury turystycznej, rozdeptywanie wydm i wszechobecne śmieci, które trafiają na plażę i do wody.

Plakat 2009 – zdjęcie Jerzy Abramowicz i Zbigniew Kegel, projekt Toyeto

W 2008 roku Stowarzyszenie „Przyjaciele Helu” wspólnie ze Stacją Morską Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego zainicjowało akcję informacyjną „Zatoka Pucka i Półwysep Helski – Zapraszamy zimą, wiosną i... jesienią”, która ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwu, zarówno turystom jak i mieszkańcom, na fakt, że Półwysep Helski i Zatoka Pucka należą do obszaru chronionego NATURA 2000. Ta unijna forma prawnej ochrony przyrody wyróżnia tereny, które są szczególnie ważne przyrodniczo i wymagają zrównoważonego rozwoju. Pomysłem na skuteczne zapobieganie degradacji półwyspu, a także zatoki, stała się próba zmniejszenia presji człowieka na naturę w lipcu i sierpniu.

 

 

Billboardy w Helu

Nie każdy kto odwiedza Półwysep Helski musi to robić latem. Osobom, które planują spędzić swój urlop w tym miejscu, a nie muszą tego robić wraz z np. dziećmi w okresie szkolnych wakacji, wychodzi naprzeciw akcja informacyjna „Przyjaciół Helu”. Przekazem tej kampanii jest – Zatoka Pucka i Półwysep Helski są piękne cały rok! Jesienią można podziwiać wolne od tłoku plaże, na których z łatwością napotkasz bursztyn. Udaj się do lokalu lub sklepu – z pewnością będziesz mógł kupić świeże ryby. Wiosną obserwuj budzącą się do życia fascynującą przyrodę. Zima zaskoczy nie jednego podróżnika, swoim majestatycznym spokojem, a w trakcie sztormu ogromną mocą. Widok plaży pokrytej śniegiem z pewnością wzbudzi zachwyt, nie tylko narciarzy biegowych, ale także tych, którzy wrażliwi są na piękno. Idea odwiedzin Półwyspu Helskiego poza sezonem letnim bliska będzie tym turystom, którzy poszukują niebanalnego wypoczynku, spokoju i refleksji w swoich podróżach.

 

 

Billboardy w Helu

Na terenie Półwyspu Helskiego w tym roku wynajętych zostało 15 lokalizacji reklamowych – 8 tablic o wymiarach 2,52m x 1,19m oraz 7 nośników o wymiarach 5,04m x 2,38m. Nie chcieliśmy zwiększać liczby reklam na terenie Półwyspu, dlatego wykorzystaliśmy istniejące nośniki. Tym razem przechodnie będą mogli oglądać uśmiechniętego morświna (o którym wciąż tak mało osób wie, że żyje w wodach Zatoki Puckiej), a nie kolejne kolorowe produkty. Billboardy „Zatoka Pucka i Półwysep Helski” pojawią się w Chałupach, Helu, Jastarni, Juracie i we Władysławowie. Akcja informacyjna będzie do końca sierpnia przypominać turystom i lokalnym mieszkańcom, że istnieje alternatywa w sposobie wypoczywania Polaków, a także o tym, w jak niezwykłym znajdujemy się miejscu.

 

 

Billboardy w Jastarni

Kampania przeprowadzona dzięki dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Tekst: Paweł Bloch, Monika Konkel, Klaudyna Sergot
Foto: Paweł Bloch, Paweł Selin
17.07.2009r.

 

<<< POWRÓT DO ARTYKUŁU

<<< POWRÓT DO ARCHIWUM

<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ