„Billboard
w ochronie natury – kontynuacja”
W 2008 roku
Stowarzyszenie „Przyjaciele Helu” we współpracy ze Stacją Morską
Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego zainicjowało akcję
edukacyjno-informacyjną „Billboard w ochronie natury” realizowaną dzięki
finansowemu wsparciu Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku Celem
tego projektu jest zapobieganie degradacji Półwyspu Helskiego i Zatoki
Puckiej poprzez podjęcie próby zmniejszenia presji człowieka na środowisko
przyrodnicze tych obszarów w lipcu oraz sierpniu.
Projekt
billboardu.
W ramach projektu
na trasie z Władysławowa do Helu umieszczono billboardy informujące
turystów i mieszkańców, że znajdują się na obszarze chronionym systemu
Natura 2000. Ta unijna forma prawnej ochrony przyrody wyróżnia tereny, które
są szczególnie ważne przyrodniczo i wymagają zrównoważonego rozwoju. W
tym roku wspomniany projekt ma swoją kontynuację: w sezonie 2008 motywem
przewodnim akcji były foki, w roku 2009 patronował jej wizerunek morświna
i to właśnie tego jedynego żyjącego na stałe w Bałtyku walenia można
zobaczyć na billboardach na terenie Półwyspu Helskiego.
Billboardy
w Jastarni (Foto: P. Selin).
Billboardy
w Helu (Foto: K. Sergot).
Kolejnym
elementem akcji informacyjno-edukacyjnej była ulotka zachęcająca do
odwiedzania Półwyspu Helskiego w innych okresach niż tradycyjny sezon
wakacyjny w lipcu i sierpniu. Jej treść przekonuje, że nie tylko lato
jest atrakcyjne dla osób chcących odwiedzić Półwysep Helski. Wypoczynek
na tym obszarze ma bowiem znacznie większe atuty w pozostałych miesiącach
roku. Jesienią można podziwiać wolne od tłoku plaże, na których z łatwością
napotkamy bursztyn. Udając się do lokalu lub sklepu – bez problemu
kupimy świeże ryby. Wiosną obserwować można budzącą się do życia
fascynującą przyrodę, zaś zima zaskoczy nas swoim majestatycznym
spokojem, a w trakcie sztormu - ogromną mocą. Idea odwiedzin Półwyspu
Helskiego poza sezonem letnim bliska będzie tym turystom, którzy poszukują
niebanalnego wypoczynku, spokoju i refleksji w swoich podróżach. Zachęta
do odwiedzania półwyspu poza sezonem, skierowana do turystów, jest
korzystna również dla mieszkańców, szczególnie tych utrzymujących się
z obsługi turystów.
Projekt
ulotki promującej akcję „Billboard w ochronie natury – kontynuacja”.
Plakaty podobały
się zarówno turystom, jak i większości mieszkańców Półwyspu
Helskiego, a ich przesłanie było jasne i zrozumiałe. Na ogół ich odbiór
był pozytywny, choć zdarzały się wyjątki - odnotowaliśmy jeden akt
wandalizmu na billboardzie zlokalizowanym w Jastarni.
Zniszczony
billboard w Jastarni (Foto: P. Selin).
Nawiązaniem i
zarazem uzupełnieniem kampanii prowadzonych przez Stowarzyszenie
„Przyjaciele Helu” wspólnie ze Stacją Morską IO UG był zrealizowany
przez Telewizję Polską, a wyemitowany w dniu 21 czerwca 2009 roku w
programie TVP-2 o godzinie 6.55 film pt. „Hel poza sezonem” – był to
53 odcinek cyklu pod ogólnym tytułem „100
tys. bocianów”. Do dziś jest jednym z najczęściej oglądanych
odcinków. Zachęcamy do jego obejrzenia!
Oprac. Monika Konkel
Foto: Klaudyna Sergot, Paweł Selin
|