„Billboard w ochronie natury – kontynuacja”

W 2008 roku Stowarzyszenie „Przyjaciele Helu” we współpracy ze Stacją Morską Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego zainicjowało akcję edukacyjno-informacyjną „Billboard w ochronie natury” realizowaną dzięki finansowemu wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku Celem tego projektu jest zapobieganie degradacji Półwyspu Helskiego i Zatoki Puckiej poprzez podjęcie próby zmniejszenia presji człowieka na środowisko przyrodnicze tych obszarów w lipcu oraz sierpniu.

Projekt billboardu.

W ramach projektu na trasie z Władysławowa do Helu umieszczono billboardy informujące turystów i mieszkańców, że znajdują się na obszarze chronionym systemu Natura 2000. Ta unijna forma prawnej ochrony przyrody wyróżnia tereny, które są szczególnie ważne przyrodniczo i wymagają zrównoważonego rozwoju. W tym roku wspomniany projekt ma swoją kontynuację: w sezonie 2008 motywem przewodnim akcji były foki, w roku 2009 patronował jej wizerunek morświna i to właśnie tego jedynego żyjącego na stałe w Bałtyku walenia można zobaczyć na billboardach na terenie Półwyspu Helskiego.

Billboardy w Jastarni (Foto: P. Selin).

Billboardy w Helu (Foto: K. Sergot).

Kolejnym elementem akcji informacyjno-edukacyjnej była ulotka zachęcająca do odwiedzania Półwyspu Helskiego w innych okresach niż tradycyjny sezon wakacyjny w lipcu i sierpniu. Jej treść przekonuje, że nie tylko lato jest atrakcyjne dla osób chcących odwiedzić Półwysep Helski. Wypoczynek na tym obszarze ma bowiem znacznie większe atuty w pozostałych miesiącach roku. Jesienią można podziwiać wolne od tłoku plaże, na których z łatwością napotkamy bursztyn. Udając się do lokalu lub sklepu – bez problemu kupimy świeże ryby. Wiosną obserwować można budzącą się do życia fascynującą przyrodę, zaś zima zaskoczy nas swoim majestatycznym spokojem, a w trakcie sztormu - ogromną mocą. Idea odwiedzin Półwyspu Helskiego poza sezonem letnim bliska będzie tym turystom, którzy poszukują niebanalnego wypoczynku, spokoju i refleksji w swoich podróżach. Zachęta do odwiedzania półwyspu poza sezonem, skierowana do turystów, jest korzystna również dla mieszkańców, szczególnie tych utrzymujących się z obsługi turystów.

 

Projekt ulotki promującej akcję „Billboard w ochronie natury – kontynuacja”.

Plakaty podobały się zarówno turystom, jak i większości mieszkańców Półwyspu Helskiego, a ich przesłanie było jasne i zrozumiałe. Na ogół ich odbiór był pozytywny, choć zdarzały się wyjątki - odnotowaliśmy jeden akt wandalizmu na billboardzie zlokalizowanym w Jastarni.

Zniszczony billboard w Jastarni (Foto: P. Selin).

Nawiązaniem i zarazem uzupełnieniem kampanii prowadzonych przez Stowarzyszenie „Przyjaciele Helu” wspólnie ze Stacją Morską IO UG był zrealizowany przez Telewizję Polską, a wyemitowany w dniu 21 czerwca 2009 roku w programie TVP-2 o godzinie 6.55 film pt. „Hel poza sezonem” – był to 53 odcinek cyklu pod ogólnym tytułem „100 tys. bocianów”. Do dziś jest jednym z najczęściej oglądanych odcinków. Zachęcamy do jego obejrzenia!

Oprac. Monika Konkel
Foto: Klaudyna Sergot, Paweł Selin

<<< POWRÓT