| |
![](../images/logomini.gif) |
ASCOBANS
Biuletyn Informacyjny Nr 1
|
Czym jest Plan Odtworzenia Morświnów Bałtyckich ASCOBANS (Plan
Jastarnia)?
Wprowadzenie
Morświny, jako
gatunek wciąż liczny, przynajmniej w porównaniu z wieloma innymi waleniami,
doświadczyły znacznego spadku liczebności w pewnych obszarach swego zasięgu,
włączając w to Morze Bałtyckie, gdzie spadek ten jest najbardziej wyraźny.
Drastyczne zmniejszenie ilości morświnów w Bałtyku spowodowały
przeprowadzane tu w czasach historycznych ich komercyjne połowy, zamarzanie dużych
obszarów morza podczas ciężkich zim, powodujące okresową katastrofalną śmiertelność
zwierząt oraz degradacja ich siedlisk. Jednak niezależnie od tych czynników
jest bardzo prawdopodobne, że dużą rolę w zmniejszeniu populacji morświnów
do znikomej części ich poprzedniej liczebności w tym regionie, odegrał przyłów
- przypadkowa śmierć po zetknięciu ze sprzętem rybackim używanym do połowów
– obecnie również przeciwdziałający odtworzeniu populacji . Potrzeba planu
odtworzenia morświnów bałtyckich była dostrzegana od dawna - nie tylko przez
ASCOBANS, ale także przez inne organizacje międzynarodowe (IWC, IUCN, HELCOM).
Plan
Jastarnia to rezultat międzynarodowej współpracy pod auspicjami ASCOBANS.
Drugie Spotkanie Stron ASCOBANS, jakie odbyło się w listopadzie 1997 r. w Bonn
(Niemcy), przyjęło Rezolucję o Przypadkowym Połowie Małych Waleni i zaprosiło
Strony i Państwa Strefy do opracowania planu odtworzenia morświnów w
Morzu Bałtyckim. Plan stanowi zwieńczenie serii inicjatyw naukowych i
spotkań przeprowadzonych od tego czasu. Praca przygotowawcza obejmowała m.in.
obrady Bałtyckiej Grupy Dyskusyjnej ASCOBANS (ABDG) i warsztaty dotyczące
planu odtworzenia, które odbyły się w Polsce, w Jastarni, w dniach 9-11
stycznia 2002 r.
Mimo że ABDG jest
niewielką grupą, skupiającą wyłącznie naukowców, to w warsztatach w
Jastarni uczestniczyło 40 osób, reprezentujących rybaków, grupy zajmujące
się ochroną środowiska, odpowiednie ministerstwa, konwencje międzynarodowe
oraz prywatne i publiczne instytucje z sześciu bałtyckich Państw Zasięgu.
Było to zgodne z polityką ASCOBANS, zmierzającą do osiągnięcia
maksymalnego zaangażowania w sprawę regionalnych ekspertów i udziałowców.
Cele
planu
Tymczasowy cel
ASCOBANS to odtworzenie populacji morświnów bałtyckich do poziomu
przynajmniej 80% pojemności środowiskowej. Analizy wykazały, że cel ten można
osiągnąć jedynie w przypadku zmniejszenia przyłowu w tej części Bałtyku
do co najwyżej dwóch morświnów na rok (w porównaniu do szacowanego obecnie
minimalnego przyłowu, wynoszącego 7 morświnów rocznie).
W związku z tym,
cele planu odtworzenia są następujące:
1. podjąć kroki
zapobiegawcze, zmierzające do natychmiastowego zmniejszenia przyłowu do co
najwyżej dwóch morświnów rocznie w tej części Bałtyku, w której
oszacowano liczebność populacji morświnów w 1995 r.;
2. możliwie
najszybciej poprawić stan wiedzy w kluczowych dla sprawy dziedzinach;
3. ściślej określić
(pod względem ilościowym) cele odtwarzania, w miarę
przybywania informacji na temat statusu populacji, przyłowu i innych
zagrożeń.
Zarówno członkowie
bałtyckiej grupy dyskusyjnej ASCOBANS, jak i uczestnicy warsztatów w Jastarni
podkreślili, że redukcja przyłowu jest działaniem o najwyższym priorytecie
dla odtworzenia bałtyckich morświnów, przy czym środki prowadzące do tego
celu należy podjąć natychmiast. Tak czy inaczej doświadczenie wskazuje, że
strategie redukujące przyłów nie powinny opierać się na pojedynczych próbach,
zmierzających do złagodzenia sytuacji, lecz muszą obejmować różne działania,
co da o wiele pewniejsze wyniki.
Osiągnięcie
celów planu
Przy formułowaniu
zaleceń, dotyczących ograniczenia przyłowu morświnów bałtyckich, główną
sprawą wydaje się być to, by rybacy i ich przedstawiciele byli mocno zaangażowani
w proces wdrażania planu. W celu osiągnięcia ograniczenia przyłowu do
wyżej wymienionego poziomu Plan Jastarnia zaleca podjęcie poniższych działań:
1. Ograniczenie
intensywności połowu na niektórych łowiskach.
Najbardziej
skutecznym sposobem ograniczenia przyłowu jest zmniejszenie lub wyeliminowanie
połowów z wykorzystaniem narzędzi, o których wiadomo, że powodują wysoki
poziom przyłowu morświnów. W związku z tym Plan Jastarnia zaleca, aby bałtyckie
Państwa Strefy podjęły działania ograniczające nakład połowowy w Bałtyku
w rybołówstwie używającym stawnych i dryfujących sieci skrzelowych. Nakład
połowowy rozumiany jest przy tym zarówno jako ilość wystawianych sieci, jak
i czas ich przebywania w wodzie.
Ponieważ zagubiony
("widmowy") sprzęt połowowy stanowi część efektywnego rybołówstwa
w Bałtyku, to usunięcie "sieci-widm" powinno spowodować
zmniejszenie nakładu połowowego (i w konsekwencji zmniejszenie potencjalnego
przyłowu morświnów), bez jednoczesnego obniżenia wydajności połowów.
2. Odejście od metod
połowu ryb z użyciem sprzętu, o którym wiadomo, że powoduje przyłów morświnów
(tj. stawnych i dryfujących sieci skrzelowych) i wdrażanie alternatywnych
metod z użyciem sprzętu mniej szkodliwego.
Zamiana sprzętu połowowego
na mniej szkodliwy dla morświnów jest jednym ze sposobów utrzymania rybołówstwa
przy jednoczesnym zmniejszeniu przyłowu. Plan zaleca, aby rozpocząć bezzwłoczne
sprawdzanie stosownego sprzętu (pułapek, sznurów), prowadzące do zastąpienia
wontonów w rybołówstwie dorszowym, zwłaszcza w regionach, gdzie często występują
morświny lub spodziewane jest ich pojawianie się. Opracowanie i wprowadzenie
zastępczych narzędzi połowu w bałtyckich połowach dorsza powinno zostać
podjęte jako działanie o wysokim priorytecie. Prace nad rozwojem sprzętu zastępczego
trzeba koordynować w obrębie Państw Strefy, a ich wdrożenie należy rozpocząć
natychmiast po wykazaniu ich opłacalności.
Zamiana skrzelowych
sieci stawnych na narzędzia stwarzające mniejsze ryzyko byłaby na pewno
korzystna dla morświnów, dlatego zalecane jest rozważenie zamiany tych narzędzi
w rejonach, gdzie przyłów morświnów występuje lub jest prawdopodobny. Plan
Jastarnia kładzie nacisk na to, aby każda taka zamiana została rozważona wspólnie
z kompetentnymi władzami zarządzającymi rybołówstwem.
Jakakolwiek zmiana w rybackim sprzęcie połowowym sprzyjająca morświnom
musi być też rozpatrzona pod kątem możliwego niekorzystnego wpływu na poławiane
ryby lub inne organizmy.
3. Opracowanie
standaryzowanych danych dla nakładu połowowego.
Chociaż każde
zmniejszenie nakładu połowowego (dot. stawnych i dryfujących sieci
skrzelowych) w rejonach, w których przebywają morświny, będzie miało pewien
pozytywny wpływ na redukcję przyłowu, to w pierwszym rzędzie zarówno
redukcja nakładu, jak i inne metody zmniejszenia przyłowu, powinny być
wprowadzone na obszarach "wysokiego ryzyka". Identyfikacja takich
obszarów opiera się, przynajmniej częściowo, na wiedzy, gdzie, kiedy i w
jakim stopniu wykonywane jest rybołówstwo.
W związku z tym, zgodnie z jednym z zaleceń planu, ASCOBANS powinien
zlecić lub przekonać innych do zlecenia badań umownych, dotyczących
gromadzenia i opracowywania danych na temat nakładu połowowego w Bałtyku.
Należy podkreślić,
że ani takie badania, ani ewentualne dalsze badania uzupełniające nie powinny
opóźniać wdrażania innych zaleceń planu odtworzenia. Zwięzłe streszczenie
tych badań, zawierające dane kiedy i gdzie przyłowy morświnów w Bałtyku
zostały udokumentowane, powinno być przygotowane natychmiast po ich zakończeniu
i udostępnione przez ASCOBANS.
4. Tymczasowe
wprowadzenie programu z zastosowaniem „pingerów” („odstraszaczy”
akustycznych).
Ze względu na to, że
może nastąpić kilkuletnie opóźnienie, związane z
koniecznymi ograniczeniami w intensywności połowów i zamianą obecnie
stosowanych narzędzi połowu na sprzęt mniejszego ryzyka, zaleca się
tymczasowe (przez 2-3 lata), obowiązkowe używanie pingerów, czyli nadajników
odstraszających morświny, na konkretnych łowiskach i obszarach wysokiego
ryzyka.
Działania
natychmiastowe i kontynuowane
Jest bardzo ważne,
aby zalecenia planu odtworzenia populacji morświnów bałtyckich zostały
zastosowane jak najszybciej. Zakłada się też oficjalny proces ponownej oceny
i rewizji planu przynajmniej co 5 lat, pierwszy raz po trzech latach od
wprowadzenia nadajników odstraszających. Sugeruje się również, aby bałtyckie
Państwa Strefy (zarówno Strony ASCOBANS, jak i inne) dostarczały do ASCOBANS
uaktualnione informacje o corocznych postępach we wdrażaniu planu.
Współpraca
ASCOBANS z innymi regionalnymi i międzynarodowymi organizacjami
Chociaż ASCOBANS
jest jedyną międzynarodową organizacją z wyraźnym mandatem do poprawy
statusu morświnów w Bałtyku, to również kilka innych regionalnych i międzynarodowych
organizacji ma ważną rolę do odegrania, zwłaszcza w zakresie poprawienia
jakości bałtyckiego środowiska morskiego i kierowania rybołówstwem na Bałtyku.
Plan Jastarnia podkreśla potrzebę konsultacji i bliskiej współpracy między
ASCOBANS i tymi organizacjami. Chodzi zwłaszcza o IBSFC, która jest kompetentną
międzynarodową organizacją zarządzającą łowiskami w tym rejonie, a także
o HELCOM.
|
Dodatkowe
informacje dostępne są pod adresem:
|
ASCOBANS Secretariat
Martin-Luther-King-Str.
8
53175 Bonn, Germany
Tel. +49 228 815 2416
Fax +49 228 815 2440
ascobans@ascobans.org
|
|
| |
|