III ZAGADNIENIE |
11 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Fizyko-chemiczna charakterystyka wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku |
Dynamika wód. |
ZAKRES TREŚCI: · rozkład prądów morskich we wszechoceanie, · metody badania prądów, · znaczenie prądów morskich dla środowiska i rozsiedlania się organizmów, · zjawisko bryzy morskiej i lądowej, · stan morza i siła wiatru w skali Beauforta, · wpływ falowania na zasiedlenie organizmów. |
WYMAGANIA: · uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie prądów morskich i falowania na występowanie organizmów, · uczeń zna wielkość skali Beauforta, · uczeń potrafi wymienić główne prądy morskie występujące w oceanach, · uczeń potrafi scharakteryzować falowanie i prądy występujące w Bałtyku, · uczeń rozumie wpływ dynamiki wód na procesy biologiczno-fizyczne występujące w morzu. |
FORMY I
METODY PRACY: · metoda słowna: pogadanka, · metoda obserwacyjna: foliogramy, ilustracje, film video (dotyczące procesów związanych z dynamiką wód), |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · foliogramy, · ilustracje, · fragment filmu video z serii ”The living planet”. |