VII ZAGADNIENIE |
40 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Ochrona
środowiska morskiego. |
Instytucje zajmujące się ochroną środowiska i zasobów morza. |
ZAKRES TREŚCI: · prawo ochrony przyrody, jego przestrzeganie i egzekucja (np. Ustawa o ochronie przyrody, Agenda 21, Konwencja Helsińska,). · Przykłady instytucji kontrolnych, finansujących, opiniujących. Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Inspektorat Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego, Inspektorat Ochrony Rybołówstwa, Urząd Morski, Zarząd Parku Narodowego, Zarząd Parku Krajobrazowego, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Sekretariat ds. Konwencji Helsińskiej, Placówki
naukowe. Rola (międzynarodowych, krajowych i regionalnych) organizacji społecznych w ochronie przyrody (np.) WWF Greenpeace Liga Ochrony Przyrody, Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Gaja, Zielone Brygady, Przyjaciele Helu, |
WYMAGANIA: · Uczeń wie, gdzie należy się zwrócić w sprawach dotyczących ochrony środowiska, · Uczeń zna zakres działalności poszczególnych instytucji na swoim terenie, · Uczeń zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony morza i jego zasobów. |
FORMY I
METODY PRACY: · Metoda słowna: pogadanka, · metoda ćwiczeniowa: praca z tekstem lub ćwiczenie symulacyjne: powiadomienia odpowiedniej instytucji o zagrożeniu dla środowiska morskiego, · zebranie wiadomości dotyczących zakresu działalności wymienionych instytucji, · gra dydaktyczna „C”*.
|
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · książki telefoniczne, · tekst Ustawy o Ochronie Przyrody. · tekst Konwencji Helsińskiej, · tekst Konwencji o Różnorodności Biologicznej. |
UWAGI: *patrz załącznik II: gra „C”. |