II ZAGADNIENIE |
4 i 5 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Powstanie Bałtyku i jego ogólna charakterystyka |
Kształtowanie się Bałtyku. |
ZAKRES TREŚCI: · wiek Bałtyku, · fazy formowania się Bałtyku, · zmiany klimatyczne i hydrologiczne, · charakterystyczne organizmy dla każdego z etapów formowania się Bałtyku, · organizmy reliktowe w dzisiejszym Bałtyku, · granice geograficzne morza, granice zlewiska Bałtyku, · podział Bałtyku, baseny, zatoki, zalewy, ujścia głównych rzek, · charakterystyka akwenu lokalnego (np. Zatok; Gdańskiej, Puckiej, Pomorskiej, Zalewu Wiślanego, odcinka strefy przybrzeżnej otwartego morza) - granice, głębokości, rodzaje wybrzeża i dna, miasta nadbrzeżne i porty, łowiska. |
WYMAGANIA: · uczeń zna fazy rozwoju Bałtyku i nazwy er geologicznych, w których miały one miejsce, · uczeń zna pochodzenie tych nazw oraz dalszy kierunek rozwoju Bałtyku, · uczeń zna wiek współczesnego Bałtyku, · uczeń potrafi wymienić i rozpoznać organizmy reliktowe występujące w Bałtyku, · uczeń potrafi pokazać na mapie granice geograficzne Bałtyku oraz zlewiska, zatoki, zalewy, rzeki, · uczeń potrafi wymienić porty i miasta akwenu lokalnego oraz podać jego charakterystykę (typ wybrzeża, głębokości, rodzaje dna, granice, etc.). |
FORMY I
METODY PRACY: · metoda obserwacyjna: foliogramy, okazy gatunków reliktowych, · metoda słowna: pogadanka, · metoda ćwiczeniowa: graficzne przedstawienie etapów formowania się Bałtyku, · gra dydaktyczna „A”.** |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE · atlasy geograficzne, · kserokopia mapy Bałtyku lub szablon, · mapa geograficzna Bałtyku, · fragment filmu video pt. „Morze Bałtyckie”, · film pt. „Przybysze z dalekiej Północy” (16 mm). |
UWAGI: *1 lub 2 jednostki lekcyjne, ** patrz załącznik II, Gra A |