V ZAGADNIENIE |
21 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Eksploatacja i wykorzystanie zasobów morza. |
Prawo Morza. |
ZAKRES TREŚCI: · powierzchnia Polskich Obszarów Morskich na Bałtyku, długość polskiej linii brzegowej, · podział Bałtyku na strefy ekonomiczne, strefy sporne, · postanowienia Konferencji Prawa Morza w Montago Bay na Jamajce (UNCLOS), · eksploatacja zasobów w polskiej strefie ekonomicznej, · Konwencja Helsińska d/s„Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku” oraz Konferencja w Rio de Janerio (czerwiec 1992), dot. zachowanie bioróżnorodności, Agenda 21, ·
Konwencja Bońska
dot. „Ochrony wędrownych gatunków zwierząt”
w tym „Porozumienie o ochronie małych waleni Morza Północnego i Bałtyku”
(ASCOBANS). · Konwencja Gdańska ‘W sprawie Rybołówstwa i Ochrony Zasobów Żywych Bałtyku i Bełtów’ |
WYMAGANIA: · uczeń zna obszar morskiej strefy ekonomicznej Polski, · uczeń zna długość linii brzegowej, · uczeń rozumie dopuszczalny zakres eksploatacji zasobów morza, · uczeń potrafi wymienić zasoby polskiej strefy ekonomicznej, · uczeń rozumie kwestie stref spornych i wydzielania kwot połowowych na Bałtyku, · uczeń rozumie celowość ochrony morza i jego zasobów. |
FORMY I
METODY PRACY: · metoda ćwiczeniowa: praca z tekstem (np. „Prawo Morza”); zaznaczenie na mapie stref ekonomicznych poszczególnych krajów Bałtyckich; · praca pisemna: Jakich praw /zasad/ należy przestrzegać korzystając z plaży?, · metoda słowna: pogadanka, · metoda obserwacyjna: foliogramy, mapa. |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · mapa geograficzna Bałtyku, · atlasy geograficzne, ·
materiały z Konferencji Prawa Morza lub akty prawne (np. Wędkarski
regulamin połowu ryb). |