III ZAGADNIENIE |
10 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Fizyko-chemiczna charakterystyka wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku |
Przenikalność światła w morzu i jego barwa. |
ZAKRES TREŚCI: · rola i znaczenie światła dla roślin, · źródło światła i zasięg jego przenikalności w głąb mas wodnych, · poziom kompensacji, · strefy roślinności występujące w morzu, · czynniki wpływające na zmianę przenikalności światła, · sposoby pomiaru przenikalności światła, · czynniki wpływające na barwę wód, · związek między barwą morza a przezroczystością wody, · barwa morza jako wskaźnik na zdjęciach satelitarny |
WYMAGANIA: · uczeń potrafi scharakteryzować znaczenie światła w procesie fotosyntezy, · uczeń potrafi uzasadnić strefy występowania roślinności, · uczeń potrafi wymienić sposoby pomiaru przenikania światła w wodzie, · uczeń potrafi wymienić czynniki wpływające na zmianę przezroczystości wody, · uczeń potrafi wymienić czynniki wpływające na barwę morza. |
FORMY I
METODY PRACY: · metoda słowna: pogadanka, · metoda obserwacyjna: foliogramy, ilustracje, zdjęcia, barwna skala długości fal świetlnych, · metoda ćwiczeniowa: zaznaczyć kolorami zasięg penetracji fal świetlnych w morzu, (praca pisemna: Uzasadnij barwę morza w różnych porach roku). |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · atlas zdjęć satelitarnych. |