III ZAGADNIENIE |
9 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Fizyko-chemiczna charakterystyka wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku |
Tlen, CO2, H2S w wodzie morskiej. |
ZAKRES TREŚCI: · znaczenie tlenu dla życia na lądzie, · pochodzenie tlenu w wodzie morskiej, · znaczenie tlenu dla roślin i zwierząt morskich, · rozpuszczalność gazów w wodzie i ich rozkład pionowy we wszechoceanie, · pochodzenie CO2 i jego znaczenie, · pochodzenie H2S i jego znaczenie, · znaczenie cyrkulacji wody oraz wlewów oceanicznych dla środowiska Bałtyku.
|
|
WYMAGANIA: · uczeń potrafi wymienić główne składniki powietrza atmosferycznego, · uczeń potrafi scharakteryzować proces fotosyntezy i oddychania, · uczeń potrafi wymienić sposoby natleniania wód i znaczenie tlenu dla życia w morzu, · uczeń potrafi wymienić zagrożenia spowodowane obecnością H2S i przyczyny jego powstawania, · uczeń zna znaczenie tlenu, dwutlenku węgla, siarkowodoru dla środowiska morskiego. |
|
FORMY I
METODY PRACY: · metoda słowna: pogadanka, · metoda obserwacyjna: foliogramy, plansze, film video, · doświadczenie: woda i piasek w pojemniku w stanie nieruchomym oraz obserwacja mieszania wody, · metoda ćwiczeniowa: (praca pisemna: Skutki braku cyrkulacji wody morskiej /uwzględniając głębie/ oraz jego znaczenie dla organizmów).
|
|
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · pojemnik z zamknięciem, piasek, · fragment filmu video ”Podwodny świat Zatoki Puckiej” lub * „The Baltic Sea in Danger”, · zdjęcia rdzeni osadów dennych. |
|
UWAGI: *patrz załączniki. |
|