III ZAGADNIENIE |
7 JEDNOSTKA LEKCYJNA |
Fizyko-chemiczna
charakterystyka wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku |
Zasolenie. Dlaczego morze jest słone ? |
ZAKRES TREŚCI: · definicja zasolenia, · sposoby pomiaru zasolenia, · skład chemiczny wody morskiej, · rozkład pionowy i poziomy zasolenia w Bałtyku i Atlantyku (porównanie wybranych akwenów), · zjawisko halokliny, · Bałtyk jako największy na świecie zbiornik wód słonawych, · wpływ wód śródlądowych i oceanicznych na zasolenie Bałtyku, ·
skąd się wzięła sól w morzu. |
WYMAGANIA: · uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie zasolenia i halokliny, · uczeń zna skład wody morskiej, · uczeń potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na zmianę zasolenia, · uczeń zna metody określania zasolenia wody, · uczeń potrafi wymienić wielkość zasolenia wybranych akwenów, · uczeń potrafi wyjaśnić różnice wielkości zasolenia w poszczególnych strefach Bałtyku, · uczeń zna pochodzenie soli w morzu. |
FORMY I
METODY PRACY: · metoda obserwacyjna: foliogramy, ilustracje, slajdy, · metoda słowna: pogadanka, ·
metoda ćwiczeniowa: zaznaczyć na mapie kolorami wielkość
zasolenia Bałtyku w rozkładzie pionowym i poziomym. |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: · batometr, butle Nansena, sondy elektroniczne itp. (fotografie lub eksponaty) |
|