Projekt „Ssaki morskie” Horyzont 2020 – spotkanie w Kilonii
W dniach 28-30
wrześna br. w Kilonii odbyło się spotkanie partnerów (z Niemiec, Polski, Szwecji, Danii i Belgii) rozpoczynającego się projektu edukacyjnego “Ssaki morskie jako narzędzie promocji wiedzy i kariery naukowej wśród młodych ludzi”. W spotkaniu brali udział m.in. pracownicy Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego i Stacji Morskiej im. prof. Krzysztofa Skóry IO UG. „Ssaki morskie” to trzyletni projekt w ramach mechanizmu finansowania Horyzont 2020, którego celem jest promowanie nauk ścisłych (tzw. STEM: science, technology, engineering, mathematics). W ostatnich latach obserwuje się znaczny spadek zainteresowania naukami ścisłymi i karierą naukową wśród młodych ludzi w szczególności w krajach najbardziej rozwiniętych np. w UE, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Sytuacja ta dotyczy w szczególności dotyczy dziewcząt i nie wynika bynajmniej z braku perspektyw na rozwój naukowy. Jednocześnie w krajach słabo rozwiniętych wiele dzieci marzy o zawodzie badacza w ramach nauk ścisłych, ale nie ma zbyt wielu możliwości
rozwoju.

W trakcie
spotkania omawiano kwestie warunków finansowych, materiałów edukacyjnych
dla poszczególnych bloków tematycznych (wprowadzenie do biologii i
ekologii ssaków morskich, wpływ dźwięku, plastik w oceanie, skażenie
chemiczne, ssaki morskie i ich interakcje z rybołówstwem) oraz kursów dla
nauczycieli, a także szkół letnich dla młodzieży szkolnej.

Spotkanie
odbyło się w Kieler Forschgungwerkstatt w Kilonii. Jest to centrum
edukacyjno-badawcze, w którym niemiecka młodzież ma możliwość
zobaczenia pracy naukowca „od kuchni”. Warsztaty edukacyjne w tamtej
placówce obejmują takie zagadnienia jak: plankton, hałas podwodny,
energia wiatrowa czy zanieczyszczenie morza plastikiem.

Inspirujące
była możliwość obejrzenia infrastruktury edukacyjnej Kieler
Forschgungwerkstatt z trójwymiarową mapą Bałtyku, mapą niemieckiej części
Bałtyku z przekrojami geologicznymi Bałtyku, stanowiskiem binokularowym do
obserwacji planktonu. Najciekawsza była jednak symulacja hałasu podwodnego
powstającego podczas palowania przy stawianiu farm wiatrowych i jego tłumienia
przy pomocy bąbelków powietrza. Jeden z projektów prowadzonych przez
Kieler Forschgungwerkstatt dotyczy plastiku w morzu i ma bardzo szeroki
odzew społeczny, co jest doskonałym przykładem tzw. nauki obywatelskiej
(ang. citizen science).

Kolejnymi
etapami projektu będą: stworzenie materiałów edukacyjnych dla uczniów i
nauczycieli dotyczących różnych aspektów z dziedziny biologii i ekologii
ssaków morskich, stworzenie strony internetowej projektu, przeprowadzenie
kursów dla nauczycieli i szkół letnich dla uczniów. Wszystkie te przedsięwzięcia
będą bazować na bogatym doświadczeniu naukowym placówek biorących
udział w projekcie.

Tekst i
zdjęcia: Mikołaj Koss
|