Zalecenie HELCOM 15/1
przyjęte
dnia 10 marca 1994 roku, w związku z artykułem 13, paragraf b Konwencji Helsińskiej
OCHRONA
PASA BRZEGOWEGO
KOMISJA,
PRZYPOMINAJĄC Artykuł 13g Konwencji o Ochronie Środowiska Morskiego
Obszaru Morza Bałtyckiego z 1974 roku (Konwencji Helsińskiej),
BIORĄC
POD UWAGĘ Artykuł
15 Konwencji Helsińskiej z 1992 roku,
MAJĄC
NA UWADZE Deklarację Morza Bałtyckiego (paragraf 14) podpisaną w
Ronneby w 1990 roku, w której premierzy i przedstawiciele wysokiego
szczebla Państw Morza Bałtyckiego zadeklarowali wolę opracowania
kompleksowego programu ochrony przyrody, między innymi, poprzez ustanowienie
obszarów chronionych reprezentujących różne ekosystemy bałtyckie oraz ich
faunę i florę, a także mając na uwadze znaczenie nadane sprawom ochrony
przyrody na
XIV Naradzie Komisji Helsińskiej, jak również intencję Komisji
przyspieszenia
prac w tym zakresie,
PRZYPOMINAJĄC
TAKŻE Zalecenia Międzynarodowego Seminarium na temat Ochrony Obszarów
Wrażliwych (Malmö, Szwecja, 25–28 września 1990 roku) oraz Zalecenia Międzynarodowego
Seminarium na temat Ochrony Przyrody i Różnorodności Biologicznej Regionu
Morza Bałtyckiego (Runö, Szwecja, maj 1991 roku), jak również na decyzje
podjęte podczas Konferencji UNCED w Rio de Janeiro w 1993 roku, a w szczególności
przypominając konwencję dotyczącą ochrony różnorodności biologicznej,
podpisaną przez wszystkie Państwa Strony Konwencji Helsińskiej oraz zalecenia
dla państw przybrzeżnych zawarte w „Agendzie 21”,
BĘDĄC
ŚWIADOMA tego, że naturalne
obszary strefy brzegowej, będące strefą stałego dynamicznego kontaktu lądu
z morzem:
-
są
systemem o wielkim biologicznym bogactwie, różnorodności i produktywności,
-
tworzą
siedlisko dla wąsko wyspecjalizowanych i często zagrożonych gatunków
dzikiej fauny i flory, jak również siedlisko dużych populacji żerujących
i migrujących ptaków,
-
tworzą
krajobraz charakteryzujący się naturalnym pięknem,
-
mają
duże znaczenia rekreacyjne,
-
stanowią
naturalne bogactwo, które staje się coraz rzadsze,
BIORĄC
POD UWAGĘ Zalecenia
Regionalnego Seminarium Morza Bałtyckiego (Nyköping, Szwecja, 7–11 czerwca
1993 roku) dotyczące specjalnego prawodawstwa na rzecz ogólnej ochrony pasa
brzegowego,
prawodawstwa na rzecz ogólnej ochrony pasa brzegowego,
BIORĄC
TAKŻE POD UWAGĘ, że
w wielu krajach bałtyckich znaczna część strefy brzegowej pozostała
praktycznie w nienaruszonym stanie przez ostatnie 50 lat, i z tego względu
posiada nadzwyczajną wartość przyrodniczą i estetyczną,
BĘDĄC
GŁĘBOKO ZANIEPOKOJONA rosnącą
presją na rzecz komercyjnego wykorzystania przybrzeżnych obszarów
naturalnych, szczególnie w państwach będących w okresie przemian
gospodarczych i w krajach, w których nie ma przepisów o ochronie strefy
brzegowej, oraz konsekwencjami, jakie presja ta może mieć dla biologicznej różnorodności
całego Obszaru Morza Bałtyckiego,
DOCENIAJĄC
działania już podjęte przez poszczególne Państwa Morza Bałtyckiego w celu
ochrony pasa brzegowego.
BĘDĄC
ŚWIADOMA,
że potrzebne są szybkie działania,
aby powstrzymać dalszą degradację naturalnych obszarów strefy brzegowej,
szczególnie w krajach, w których nie ma przepisów o ochronie strefy
brzegowej,
ZALECA
rządom Państw Stron Konwencji
Helsińskiej, aby:
a. podjęły wszelkie odpowiednie środki w celu zapewnienia ochrony pasa
brzegowego,
b. ustanowiły ogólnie chronioną strefę pasa brzegowego, poza obszarami
miejskimi i istniejącymi terenami osadniczymi, której szerokość powinna
zostać określona w oparciu o naturalne i krajobrazowe walory wybrzeża, i która
rozciągałaby się przynajmniej od 100 do 300 m od średniej linii wody w
kierunku morza i lądu;
c. na tym obszarze chronionego pasa brzegowego:
-
zabroniona
została działalność prowadząca do trwałej zmiany przyrody lub
krajobrazu, taka jak: wydobywanie osadów i minerałów, wznoszenie obiektów
(z wyjątkiem niezbędnych obiektów związanych z obiektami w już
istniejących gospodarstwach rybnych lub rolniczych i saunach), budowa
przystani jachtowych, dróg, miejsc kempingowych itp., z wyjątkiem przypadków
uzasadnionych szczególnym interesem społecznym, oraz wtedy, gdy
udowodniono, że nie można znaleźć do tych celów innych, mniej wrażliwych
miejsc;
-
ograniczona
została także intensywna gospodarka leśna i rolna, w tym prace
melioracyjne.
d.
wyjątki od postanowień w punktach b) – c) mogły być ustanawiane na
podstawie planów zagospodarowania i zatwierdzane przez właściwe władze
administracyjne,
e.
utworzona została przybrzeżna strefa planowania, rozciągająca się od średniej
linii wody w kierunku lądu na co najmniej 3000 m, w której zasadniczy rozwój
budownictwa i inne duże, trwałe zmiany przyrody i krajobrazu, wymagałyby
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania, włącznie z wykonaniem oceny
oddziaływania na środowisko, i zatwierdzenia przynajmniej na szczeblu
administracji regionalnej;
ZALECA
TAKŻE, aby Państwa
Strony podjęły działania tak szybko, jak to możliwe, i złożyły Komisji
sprawozdania w 1996 roku, a następnie co 3 lata,
ZALECA
DALEJ,
aby Grupa Robocza EC NATURE pozostawała w kontakcie z Państwami-Stronami
w celu wymiany informacji i współpracy w tym zakresie.
|