Zalecenie HELCOM
16/3
przyjęte
dnia 15 marca 1995 roku, w związku z artykułem 13, paragraf
b
Zachowanie
naturalnej dynamiki procesów brzegowych
KOMISJA,
PRZYPOMINAJĄC Artykuł 13g Konwencji o Ochronie Środowiska Morskiego
Obszaru Morza Bałtyckiego z 1974 roku (Konwencji Helsińskiej),
ZWRACAJĄC
UWAGĘ na Artykuł 15 Konwencji
Helsińskiej z 1992 roku oraz Zalecenie dotyczące ochrony pasa brzegowego (HELCOM
15/1), a w szczególności zalecenie, aby “na tym obszarze chronionego pasa
brzegowego zabroniona została działalność prowadząca do trwałej zmiany
przyrody lub krajobrazu [...] z wyjątkiem przypadków uzasadnionych szczególnym
interesem społecznym”, oraz aby “utworzona została przybrzeżna strefa
planowania, rozciągająca się od średniej linii wody w kierunku lądu na co
najmniej 3 km”,
ZWRACAJĄC
TAKŻE UWAGĘ na istnienie konfliktu
pomiędzy celami ochrony brzegów
a celami ochrony przyrody, a także uwzględniając fakt, że środki ochrony
brzegów często prowadzą do, np.:
-
zakłócenia naturalnych procesów
zachodzących w ekosystemach oraz w strukturach biotopów, takich jak: plaże,
wydmy, klify oraz strefa przybrzeżna, przez częściową lub całkowitą zmianę
miejscowej i regionalnej morfodynamiki,
-
ciągłej utraty charakterystycznych
ekosystemów, na które oddziałuje morze, takich jak: nieregularnie zalewanych
przybrzeżnych i rzecznych terenów podmokłych, podmokłych lasów przybrzeżnych
lub aktywnych klifów,
- wzrastającego
zagrożenia dla różnorodności biologicznej obszarów przybrzeżnych,
UZNAJĄC,
że typowa flora i fauna obszarów przybrzeżnych to organizmy wysoce
wyspecjalizowane i zależne od specyficznych przybrzeżnych siedlisk, a
także od zachowania naturalnej dynamiki brzegowej,
UZNAJĄC
TAKŻE, że naturalne obszary
przybrzeżne, które podlegają nieregularnemu zalewaniu (szczególnie obszary
podmokłe) przyczyniają się do zwiększenia zdolności wód przybrzeżnych i
zalewowych do samooczyszczania,
BIORĄC
POD UWAGĘ, że naturalna linia
brzegowa charakteryzuje się wyjątkowym pięknem, a środki ochrony brzegów
zmniejszają wartość wybrzeża dla turystyki przyjaznej środowisku,
BĘDĄC
ŚWIADOMA, że środki ochrony brzegów
są bardzo kosztowne i mogą spowodować duże nakłady finansowe w przyszłości,
BĘDĄC
ŚWIADOMA TAKŻE, że środki
ochrony brzegów są konieczne na obszarach, gdzie prądy morskie, falowanie lub
wysoki poziom wód wywołany przez sztormy mogą zagrozić terenom zamieszkałym,
życiu ludzkiemu, dobrom materialnym o dużej wartości, a także zniszczyć
dziedzictwo kulturowe,
ZALECA
rządom Państw Stron Konwencji Helsińskiej:
a)
aby dynamiczny charakter i stałe zmiany wybrzeża zostały uznane i
zaakceptowane jako procesy naturalne oraz, aby nowe środki ochrony brzegów poza
obszarami zamieszkałymi nie były normalnie praktykowane, z wyjątkiem
sytuacji, gdy plany zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną stanowią
inaczej,
b)
aby aktywne klify, jako źródła osadów, oraz naturalnie zalewane obszary
przybrzeżne, jako potencjalne filtry zatrzymujące biogeny, nie były objęte
nowymi środkami ochrony brzegów, z wyjątkiem sytuacji, gdy plany
zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną stanowią inaczej,
c)
aby znajdującym się poza terenami
zamieszkałymi obszarom przybrzeżnym, które były nieregularnie zalewane,
zanim zmeliorowano je wyłącznie dla celów gospodarki przestrzennej, przywrócono
wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, charakter przybrzeżnych terenów podmokłych
przez zlikwidowanie grobli lub ich przeniesienie dalej w głąb lądu,
d) aby,
jeśli środki ochrony brzegów są konieczne, przedkładać materiały
pochodzenia naturalnego, takie jak: kamień, piasek, ziemia lub drewno nad
materiałami sztucznymi (beton, asfalt lub plastik),
ZALECA
TAKŻE,
aby środki ochrony brzegów zostały
włączone do krajowych lub regionalnych planów zintegrowanego zarządzania
strefą przybrzeżną. Plany takie powinny:
-
opierać się na szczegółowej
wiedzy na temat istotnych parametrów fizycznych morfodynamiki brzegowej,
- uwzględniać
wzajemne powiązania parametrów fizjograficznych, ekologicznych i
ekonomicznych,
- włączyć
te parametry w specyficzne strategie rozwoju strefy przybrzeżnej,
- zawierać
ocenę oddziaływania na środowisko,
- zawierać
analizę strat i zysków planowanych działań,
- powstawać
w oparciu o odpowiednie struktury administracyjne i prawne.
ZALECA
DALEJ, aby rządy Państw-Stron
Konwencji Helsińskiej informowały HELCOM o nowych projektach i głównych
planach dotyczących środków ochrony brzegów.
Definicja:
ochrona brzegów (ang. “coastal defence"; termin wymienny:
“coastal protection”) oznacza wszelkie sztuczne lub zaprojektowane przez człowieka
obiekty wzdłuż wybrzeża, takie jak: ostrogi, mola, falochrony, groble.
Oznacza także zakłócenie naturalnej dynamiki plaż lub wydm, a także
umacnianie plaż lub wydm (tzn. środki zmierzające do ochrony strefy brzegowej
przed zalaniem, uszkodzeniem przez fale i erozją).
|