PLAN
ODTWORZENIA BAŁTYCKIEJ
POPULACJI
MORŚWINA
("Plan
z Jastarni")
ASCOBANS
Bonn,
lipiec 2002
Stacja
Morska IO UG
Hel,
styczeń 2003r.
(wersja
robocza tłumaczenia na język polski)
Od Sekretariatu
Warsztaty pod egidą
ASCOBANS, których celem było opracowanie projektu planu odtworzenia bałtyckiej
populacji morświna, odbyły się w dniach 9-11 stycznia 2002 roku w
Jastarni w Polsce. W oparciu o wyniki warsztatów i późniejsze dyskusje
drogą korespondencji elektronicznej, prowadzący warsztaty dr Randall R. Reeves
opracował projekt przedstawiony na IX posiedzeniu Komitetu Doradczego ASCOBANS
(10-12 czerwca 2002 roku, Hindas, Szwecja). Komitet Doradczy ustalił ostateczną
wersję planu .
Porozumienie o Ochronie Małych Waleni Bałtyku i Morza Północnego
- ASCOBANS
(Agreement
Party - państwa członkowskie Porozumienia, Agreement Area - obszar oddziaływania
Porozumienia, Extension - nowa strefa rozszerzająca obszar oddziaływania
Porozumienia, Range State - pozostałe państwa strefy obszaru oddziaływania
Porozumienia).
ASCOBANS
PLAN
ODTWORZENIA POPULACJI MORŚWINA
W
MORZU BAŁTYCKIM
(„Plan
z Jastarni”)
1. Sformułowanie problemu
Morświn
(Phocoena phocoena) występuje na dużych
obszarach wód szelfowych w północnej strefie umiarkowanej Oceanu
Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego oraz w niektórych morzach pół-zamkniętych
(np. w Morzu Czarnym i Morzu Bałtyckim). Mimo, iż jako gatunek jest wciąż
liczny, przynajmniej w porównaniu do wielu innych waleni, np. wielorybów,
delfinów i pozostałych gatunków morświnów, morświn ten
w dużym stopniu zaniknął na niektórych obszarach swojego występowania,
między innymi w sposób bardzo zauważalny w Morzu Bałtyckim. Możliwe
przyczyny spadku liczebności bałtyckiej populacji morświna to: połowy
komercyjnych tego walenia, które miały miejsce w przeszłości (Kinze, 1995),
okresowa katastrofalna śmiertelność spowodowana zalodzeniem podczas ostrych
zim (Johansen, 1929 i Bondesen, 1997, obaj cytowani przez Teilmanna i
Lowry’ego, 1996; Hanstrom, 1960, cytowany przez Berggrena, 1994; Lindroth,
1962) i różnorodna degradacja siedlisk (np. poprzez zanieczyszczenia, hałas,
spadek ilości lub jakości pożywienia; por. Teilmann
i Lowry, 1996). Jednakże jakiekolwiek byłyby jeszcze inne tego
przyczyny, jest bardzo prawdopodobne, że główną rolę w redukcji liczby morświnów
do ułamka liczebności populacji obserwowanej w tym regionie w przeszłości
odgrywa przypadkowa śmiertelność tych zwierząt w sprzęcie połowowym i, że
obecnie czynnik ów uniemożliwia restytucję
gatunku. Przypadki zaplątania się morświnów w łososiowe pławnice
(sieci dryfujące) i denne sieci skrzelowe (na dorsza i inne gatunki przydenne)
zdarzają się w wielu częściach Bałtyku (np. Lindroth, 1962; Skóra i in.
1998; Christensen 1991; Skóra 1991; Berggren 1994; Kock i Benke, 1996) i
dlatego wspomniane typy sprzętu połowowego są głównym przedmiotem rozważań
na temat przeszkód stojących na drodze do odtworzenia bałtyckiej populacji
tych waleni.
2. Cele
Tymczasowym
celem określonym przez ASCOBANS jest odtworzenie populacji morświna w Morzu Bałtyckim
do co najmniej 80% poziomu pojemności środowiska. Berggren
i in. (2002) włączyli ten tymczasowy cel do modelu PBR [2],
uzyskując szacunkowy roczny „limit śmiertelności” na poziomie tylko
jednego lub dwóch osobników w badanej części Morza Bałtyckiego (patrz niżej,
Sekcja 4). Inaczej mówiąc, ich analiza wykazała, że osiągnięcie liczebności
populacji na poziomie przyjętego celu tymczasowego, czyli 80% poziomu pojemności
środowiska, jest możliwe po redukcji przyłowów w tej części Bałtyku
do dwóch lub mniej morświnów rocznie (dla porównania aktualny
szacunkowy, minimalny poziom przyłowów wynosi siedem; Berggren i in., 2002).
Dlatego celem niniejszego planu odtworzenia populacji jest: (1) natychmiastowe
wdrożenie środków zapobiegawczych w celu zmniejszenia liczby przyłowów do
dwóch lub mniej osobników rocznie w części Bałtyku badanej w 1995 roku; (2)
możliwie szybkie powiększenie stanu wiedzy w odnośnych kluczowych
dziedzinach; oraz (3) uściślenie ilościowych celów planu w miarę
pozyskiwania nowych informacji o stanie populacji, przyłowach i innych zagrożeniach.
3. Wprowadzenie
Niniejszy
plan restytucji jest wynikiem współpracy zorganizowanej pod auspicjami
ASCOBANS. Stanowi on zwieńczenie szeregu inicjatyw i spotkań naukowych jakie
miały miejsce w ciągu kilku ostatnich lat. Strony ASCOBANS przyjęły w 1997
roku, podczas II Spotkania Stron w Bonn (MOP2), Rezolucję w Sprawie Przyłowu Małych Waleni, w której
zaproszono strony porozumienia i państwa ze strefy obszaru oddziaływania
porozumienia
do „opracowania (do roku 2000) planu restytucji morświna w Morzu Bałtyckim,
którego jednym z elementów powinno być zidentyfikowanie rodzajów działalności
człowieka stanowiących potencjalne
zagrożenie dla odtworzenia populacji tego gatunku w Bałtyku”. Zaproszenie to
zostało powtórzone w 2000 roku podczas
III Spotkania Stron w Bristolu, a w Trzyletnim Planie Działalności ASCOBANS na
lata 2001-2003 zamieszczono wymóg zorganizowania i przeprowadzenia warsztatów
dotyczących opracowania takiego planu. Na prace przygotowawcze złożyły się
głownie obrady Bałtyckiej Grupy Dyskusyjnej ASCOBANS (ABDG), której raport (ABDG
2001) rozpatrzono podczas VIII Spotkania Komitetu Doradczego ASCOBANS w kwietniu
2001 roku w Nymindegab w Danii. Spotkanie w Nymindegab zaowocowało również
sformułowaniem zakresu prac na warsztaty dotyczące planu odtworzenia
populacji, które odbyły się w dniach 9-11 stycznia 2002 roku w Jastarni w
Polsce. O ile ABGD była małą grupą składającą się wyłącznie z naukowców,
to w warsztatach w Jastarni uczestniczyło 40 osób z dziesięciu krajów,
przedstawicieli rybołówstwa, grup ekologicznych, ministerstw, konwencji międzynarodowych
oraz instytucji publicznych i prywatnych z sześciu Bałtyckich Państw Strefy
Porozumienia. Warsztaty zostały sfinansowane wspólnie przez rząd Danii (Duńska
Współpraca na rzecz Środowiska w Europie Wschodniej - DANCEE) i ASCOBANS.
Gospodarzem warsztatów był ASCOBANS wraz z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego
(FRUG) i Stacją Morską w Helu. Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska i Szwedzki
Zarząd Rybołówstwa, przy wsparciu finansowym Nordyckiej Rady Ministrów,
zorganizowały wcześniej spotkanie przygotowawcze przedstawicieli agencji środowiskowych
i organizacji rybackich z Danii, Finlandii i Szwecji, w którym wzięli udział
zaproszeni eksperci. Spotkanie to odbyło się w październiku 2001 roku w
Kolmarden w Szwecji.
Potrzeba
stworzenia planu odtworzenia bałtyckiej populacji morświna była od dłuższego
czasu dostrzegana nie tylko przez ASCOBANS, ale także przez inne organizacje międzynarodowe.
Komitet Naukowy Międzynarodowej Komisji Wielorybniczej (IWC )
- pomimo, że nie zajmuje się doradztwem dotyczącym małych waleni -
wielokrotnie stwierdzał, że bałtyckie „stado” morświnów maleje i jest
zagrożone oraz, że istnieje potrzeba zapewnienia obszerniejszej i lepszej
informacji o przyłowach, liczebności i identyfikacji stad (Donovan i Bjorge,
1995; IWC 1996, 1997, 1998). W 1996 roku, Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody
(IUCN) określiła morświna występującego w Bałtyku jako populację o
lokalnym zasięgu geograficznym, która jest „wrażliwa”, co oznacza, że
ocenia się ją jako narażoną na wysokie ryzyko wyginięcia w perspektywie średnioterminowej
(IUCN 1996). W marcu 1998 roku, Komisja Ochrony Środowiska Morskiego Morza Bałtyckiego
(Komisja Helsińska, czyli HELCOM) zaleciła, aby Państwa-Strony Konwencji
Helsińskiej przyznały „najwyższy priorytet" dążeniu do unikania przyłowów
i poprawie stanu wiedzy dotyczącej morświna bałtyckiego oraz rozważyły
ustanowienie obszarów ochronnych dla tego gatunku. HELCOM również aktywnie
wspierał koncepcję planu restytucji morświna bałtyckiego (np. pismo
przewodniczącego HELCOM z dnia 15 grudnia 1999 roku do przewodniczącego Międzynarodowej
Komisji Rybołówstwa Morza Bałtyckiego; wnioski z Drugiej Narady Grupy HELCOM
HABITAT w dniach 21-25 maja 2001 roku w Siguldzie na Łotwie, por. Raport 6.17 i Aneks 7).
4. Status populacji
Podobnie
jak w przypadku innych małych populacji, zamieszkujących duże obszary i występujących
w małym zagęszczeniu, naukowa ocena stanu populacji morświna w Bałtyku jest
niezmiernie trudna. Szacunki liczebności tego gatunku i wielkości jego przyłowów
są nieprecyzyjne, ponieważ ich dokładność zależy przede wszystkim od
liczby obserwacji i stwierdzonych przyłowów w połączeniu z nakładem połowowym
i w odniesieniu do wielkości akwenu lub floty rybackiej. W podobny sposób
liczba dostępnych próbek tkanek stanowi o wartości genetycznych analiz
struktury populacji. Niepewność danych jest nieodłączną cechą zarządzania
małymi populacjami i wymaga zachowania reguły przezorności w procesach
podejmowania decyzji (Taylor i Gerrodette, 1993).
Analizy
morfologiczne, genetyczne i inne wykazały, że całość północno-atlantyckiej
populacji morświna występuje jako seria względnie odrębnych pod-populacji
lub stad (np. Andersen i in. 2001), z których co najmniej jedno występuje w Bałtyku
(np. Tiedemann i in., 1996; Wang i Berggren 1997; Borjesson i Berggren 1997). Jednakże znaleziono i zbadano
relatywnie mało okazów morświna z Bałtyku Właściwego, tj. na wschód od
grzbietów podwodnych Darss i Limnhamn (patrz IEC 2000b), i chociaż znalezione
tam zwierzęta różnią się od osobników występujących w cieśninach
Skagerrak i Kattegat (Tiedemann i in., 1996; Borjesson i Berggren 1997; Wang i
Berggren 1997; Berggren 1999; Huggenberger, 1999), relacje pomiędzy stadami w Cieśninach Duńskich, zatokach Kilońskiej i Meklemburskiej, a tymi z Bałtyku
Właściwego pozostają niejednoznaczne (por. mapę - Załącznik 2).
Badania
terenowe ograniczają się do obserwacji lotniczych części Bałtyku południowego
i zachodniego zrealizowanych w 1995 roku (Heide-Jorgensen i in., 1992; Hiby i
Lovell 1996) oraz rozpoznania
(wizualnego i akustycznego) przeprowadzonego w 2001 roku z wykorzystaniem statku
na polskich wodach przybrzeżnych (P.Berggren, inf. własna). Mimo, iż duży
spadek liczebności morświnów w odniesieniu do danych historycznych został ogólnie
potwierdzony (np. Donovan i Bjorge, 1995; IWC 1996, 2000), nie istnieją
wiarygodne szacunki liczebności populacji „historycznej” (prawdopodobnie co
najmniej kilka tysięcy osobników). Jedyne dane szacunkowe obecnej liczebności
pochodzą z obserwacji lotniczych przeprowadzonych przez Hiby’ego i Lovella
(1996) i są następujące: 599, CV =0,57,
95%PU 200-3.300 dla obszaru 43.000 km2, który
odpowiada pod-rejonom ICES nr 24 i 25 bez korytarza o szerokości 22 km
przy polskim wybrzeżu; oraz 817, CV=0,48, 95%PU 300-2.400 dla zatok Kilońskiej
i Meklemburskiej na Bałtyku zachodnim. Brak niezależnego programu obserwacji
na statkach rybackich (observer programme) oraz spójnych i wyczerpujących danych o działalności
rybackiej, uniemożliwia ściślejsze oszacowanie poziomów przyłowów.
Sytuacja,
która aktualnie zaistniała na Bałtyku nie jest prosta. Przy wyjątkowo niskim
zagęszczeniu populacji morświnów, zwierzęta te są rzadko widywane lub łowione
przez rybaków. Zatem, w świetle swoich własnych doświadczeń, rybacy widzą
siebie w roli kozła ofiarnego i odrzucają zarzuty stawiane przez naukowców i
obrońców przyrody, że przyłowy stanowią poważne zagrożenie dla populacji
morświna. Jeżeli jednak przyłowy - jak uważa wielu zainteresowanych -
stanowią główny czynnik przyczynowy spadku liczebności populacji morświna,
perspektywa jej odtworzenia będzie niewielka dopóty, dopóki prawdopodobieństwo
przyłowu pojedynczego morświna nie zostanie znacznie obniżone. Dlatego bez
zmniejszenia przyłowów morświny pozostaną rzadkim gatunkiem (a to powoduje
trudności w uzyskaniu dokładniejszych szacunków liczebności), ich przyłowy
będą niewielkie (to z kolei utrudnia oszacowanie śmiertelności zwierząt) i
rybacy nadal nie będą wierzyć w hipotezę, że przyłowy stanowią problem w
ochronie morświna.
Pomimo
ogólnej złej jakości dostępnych danych, istnieją wystarczające dowody na
to, by twierdzić, że obecnie morświny występują znacznie rzadziej w Bałtyku
niż w przeszłości oraz, że największy spadek liczebności miał miejsce
pomiędzy połową a końcem dwudziestego wieku (np. Skóra
i in., 1998; Breggren
1994 i Arrhenius, 1995). Istnieją również wystarczające
dowody, by twierdzić, że przyłowy odgrywają ważną rolę nie tylko w spadku
liczebności populacji morświna, ale także w hamowaniu jej odtworzenia w Bałtyku
(np. Skóra i in., 1998; Breggren,
1994; Kock i Benke, 1996; Teilman i Lowry, 1996; Breggren
i in., 2002). Bałtycka Grupa Dyskusyjna ASCOBANS stwierdziła, a
warsztaty w Jastarni potwierdziły, że: (1) dostępne dowody (szacunki liczebności
populacji, poziomy przyłowów, identyfikacja stad) jasno wskazują, że
populacja ta jest poważnie zagrożona; oraz (2) w trybie pilnym, należy podjąć
wszelkie dostępne działania aby możliwie szybko
zredukować przyłowy morświna do zera. Spośród czynników, które
potencjalnie przyczyniają się do spadku liczebności populacji morświna w Bałtyku,
takich jak zmienność klimatu, zanieczyszczenia i zmienione warunki
ekologiczne, przyłowy stanowią przypuszczalnie jedyny czynnik, dla którego
pozytywne skutki działań naprawczych byłyby natychmiastowe i jednoznaczne.
5. Zalecenia restytucyjne
Na
plan ASCOBANS, mający na celu restytucję morświna w Morzu Bałtyckim, składają
się następujące zalecenia:
A.
Obniżenie przyłowów
Wnioskiem
osiągniętym przez Bałtycką Grupę Dyskusyjną ASCOBANS jak i podczas
warsztatów w Jastarnii było
stwierdzenie, że priorytetem w planie restytucji morświna bałtyckiego jest
redukcja przyłowów oraz, że działania zmierzające do osiągnięcia tego
celu należy podjąć natychmiast. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że
strategie zmniejszania przyłowów nie powinny opierać się na pojedynczej
metodzie naprawczej, ale raczej winny zawierać podejścia wielostronne w celu
uniknięcia niepewności wyniku działania naprawczego, związanej z
zastosowaniem pojedynczej metody (Read 2000). Kluczowym punktem we wszystkich
niżej wymienionych zaleceniach dotyczących obniżenia przyłowów jest
potrzeba głębokiego zaangażowania rybaków i ich przedstawicieli w procesy
wdrożeniowe. Priorytetem powinno być rutynowe uczestnictwo rybaków i ich
przedstawicieli w dyskusjach i procesach decyzyjnych mających znaczenie dla
podstaw ich egzystencji. Kolejny ważny warunek to założenie, że całe Morze
Bałtyckie nie jest systemem homogenicznym i dlatego stosowanie identycznych
środków zapobiegania przyłowom,
w tym samym okresie czasu i na wszystkich obszarach prawdopodobnie nie będzie właściwe.
Jednakże główną przeszkodą w ukierunkowaniu działań pod względem czasu i
obszaru ich stosowania jest brak wiedzy o rozkładzie przestrzennym,
przemieszczaniu się, względnej liczebności populacji i wykorzystaniu siedlisk
przez morświna w Bałtyku.
Należy
podkreślić, że pomimo braku jednomyślności co do sposobu redukcji przyłowów,
zgodnie stwierdzono, że morświny mogą zniknąć z Bałtyku jeżeli nie zostaną
podjęte szybkie działania w celu redukcji poziomu przyłowów. Na jednym
biegunie znajdują się ci, którzy twierdzą, że jedynym skutecznym i
przyjaznym dla środowiska sposobem ograniczenia przyłowów do poziomu równego
lub poniżej PBR, jest duża redukcja nakładu połowowego „wysokiego
ryzyka”, natomiast na przeciwległym biegunie są ci, którzy sądzą, że w
horyzoncie krótkoterminowym częścią strategii obniżania przyłowów powinno
być stosowanie akustycznych urządzeń odstraszających, pomimo związanych z
nimi niepewności i skutków ubocznych. Obydwa punkty widzenia - w możliwym
zakresie - znalazły swoje odbicie w opracowanym planie.
a.
Redukcja nakładu połowowego
w wybranych rodzajach rybołówstwa.
Najbardziej
skutecznym sposobem zmniejszenia przyłowów jest redukcja lub eliminacja nakładu
połowowego, o którym wiadomo, że wiąże się z zastosowaniem sprzętu
charakteryzującego się wysokim prawdopodobieństwem tego typu zdarzeń (Read
2000). Dlatego zaleca się Państwom
regionu bałtyckiego podjęcie środków ograniczających połowy z wykorzystaniem pławnic i dennych sieci skrzelowych na Bałtyku. Należy
podkreślić, że pojęcie "nakład połowowy"
obejmuje zarówno ilość wykorzystywanych sieci, jak i czas, w którym sieci te
pozostają w wodzie („okres mokry”; ang. soak
time). Wymaga również podkreślenia fakt, że redukcja kwot połowowych
i/lub zdolności połowowej nie jest równoznaczna z redukcją nakładu połowowego
i dlatego nie można założyć, że zmniejszenie kwot połowowych lub redukcja
floty rybackiej na pewno doprowadzi do redukcji przyłowów morświna. Należy
popierać ograniczenie nakładu połowowego - powodowane obawami o wyczerpanie
się zasobów ryb lub innymi problemami dotyczącymi ekosystemów - zwłaszcza wówczas,
gdy takie ograniczenia dotyczą rybołówstwa powodującego śmierć morświnów
(np. pławnice i denne sieci skrzelowe) i odbywającego się na akwenach, w których
stwierdzono obecność tych waleni lub co do których przypuszcza się, że są
one tam obecne. W działaniach ograniczających należy oczywiście koncentrować
się na sprzęcie wysokiego ryzyka
i na akwenach często odwiedzanych przez morświny. Jakkolwiek można mieć
pewne wątpliwości dotyczące zarówno określenia sprzętu połowowego
wysokiego ryzyka, jak i miejsc o dużej
częstotliwości pojawiania się morświnów, to użytecznym punktem wyjścia do
określenia okoliczności wysokiego ryzyka są udokumentowane lokalizacje i daty
przyłowów (patrz sekcja 5A iii).
Jednym
z elementów efektywnego nakładu połowowego na Bałtyku jest porzucony sprzęt
rybacki („sieci-widma”). Dlatego usuwanie „sieci-widm” będzie oznaczać
redukcję nakładu połowowego (i potencjalnie obniżenie przyłowów morświna)
bez naruszania wydajności połowowej. Zagadnienie to należy poważnie rozważyć
z całą powagą.
b.
Odejście od metod połowowych wykorzystujących sprzęt, o którym wiadomo, że
wiąże się z wysokim ryzykiem przyłowu morświna (np. pławnice i denne sieci
skrzelowe) na rzecz sprzętu alternatywnego, uważanego za mniej szkodliwy.
Jednym
ze sposobów podtrzymania rybołówstwa przy jednoczesnym zmniejszeniu przyłowów
morświnów jest przejście na sprzęt rybacki mniej zagrażający temu
gatunkowi. Dlatego zaleca się bezzwłoczne
podjęcie prób z pułapkami rybackimi (samołówkami), więcierzami i sznurami
haczykowymi, z długoterminowym celem zastąpienia nimi sieci skrzelowych w połowach
dorsza, zwłaszcza na akwenach, o których wiadomo lub przypuszcza się, że często
przebywają w nich morświny. Opracowanie i wprowadzenie sprzętu zastępczego
do połowów dorsza na Bałtyku należy traktować jako cel o wysokim
priorytecie. Należy koordynować prace nad rozwojem takiego sprzętu w Państwach
Strefy, a jego wdrażanie powinno rozpocząć się natychmiast po wykazaniu opłacalności.
Ważnym założeniem przy określaniu opłacalności jest to, że poziomy połowów
mogą być niższe, ale ich jakość (a zatem wartość jednostkowa) wyższa -
zwłaszcza w przypadku połowów ryb w pułapki i więcierze zamiast w sieci
skrzelowe.
Oprócz
proponowanych zmian w metodach połowów dorsza, korzystna byłaby możliwość
zastąpienia pławnic w połowach łososia taklami lub innymi alternatywnymi
metodami połowowymi. Od początku
1992 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych wprowadziła ogólnoświatowy zakaz
wielkoskalowego stosowania pławnic na morzach otwartych, a od stycznia 2002
roku UE wycofała wszystkie pławnice do połowu większości gatunków
pelagicznych. Jednakże przepisy dotyczące Morza Bałtyckiego nadal pozwalają
stosować pławnice.
Przejście
z pławnic na sprzęt obarczony mniejszym ryzykiem z pewnością byłoby
korzystne dla morświnów i dlatego zaleca się poważne
rozważenie zastąpienia tych sieci na akwenach, na których zdarzają się przyłowy
lub gdzie mogłyby one wystąpić. Wszystkie tego typu zmiany wymagałyby
rozważenia w porozumieniu z właściwymi organami gospodarki rybackiej. Należy
również podkreślić, że wszelkie zmiany w sprzęcie połowowym podejmowane
na rzecz morświna (np. zastępowanie pławnic taklami) należy rozpatrywać w
świetle niepożądanych skutków dla poławianego gatunku ryb (np. połowy
niewymiarowego łososia) oraz dla innej fauny i flory (np. ptaków morskich).
c.
Zestawienie
standardowych danych o nakładzie połowowy.
O
ile po wszelkiej redukcji nakładu połowowego (pławnic i dennych sieci
skrzelowych) na akwenach, z których korzystają morświny, oczekuje się
pewnych korzyści w postaci obniżonych przyłowów, pożądane jest, aby taką
redukcją (i innymi formami obniżania przyłowów) objąć przede wszystkim
akweny „wysokiego ryzyka”. Identyfikacja takich akwenów zależy co najmniej
w części od wiedzy o tym, gdzie, kiedy i z jakim natężeniem odbywają się
połowy. Dlatego zaleca się, aby ASCOBANS
zlecił lub spowodował zlecenie przez inne strony, badań kontraktowych mających
na celu zestawienie danych o nakładzie połowowym na Bałtyku, przy następujących
założeniach.
a. Należy bezzwłocznie przeprowadzić wstępną ocenę w celu określenia
źródeł przedmiotowych danych oraz wskazania osób w państwach
strefy, z którymi potrzebna jest współpraca w tym zakresie.
b. Należy zaangażować eksperta w dziedzinie rybołówstwa, mającego
kwalifikacje odpowiednie do przeprowadzenia studium, które winno być zakończone
w ciągu sześciu miesięcy od daty podpisania kontraktu.
c. Dane jak w Załączniku 1, powinny zostać zestawione dla wszelkich połowów
prowadzonych przy użyciu pławnic i dennych sieci skrzelowych (w tym wszelkich
połowów włokami ciągnionymi i sieciami trójściennymi - drygawicami), ze
szczególnym naciskiem na pod-rejony ICES nr 24, 25 i 26.
d. Istotne jest, aby dane o nakładzie połowowym były podawane w
jednostkach standardowych (np. siecio-km.godz.) co oznacza, że zleceniobiorca
powinien dokonać odpowiednich konwersji danych.
e. W raporcie powinny zostać zamieszczone dane z ostatnich trzech lat.
f. Opracowanie raportu powinno zostać zakończone, o ile jest to możliwe,
przed końcem roku kalendarzowego 2002.
Niektóre
dane nie będą dostępne, szczególnie te dotyczące mniejszych statków (o długości
<10 m) lub połowów
nie-komercyjnych blisko brzegu oraz zakotwiczonych, pływających sieci
skrzelowych stosowanych na pewnych akwenach (np. w Zatoce Puckiej) do połowów
łososia. W celu uzyskania tych danych niezbędne będzie przeprowadzenie
dalszych studiów w poszczególnych krajach oraz zaangażowanie osób
zaznajomionych z wymienionymi powyżej zagadnieniami. Jednakże należy podkreślić,
że ani samo studium kontraktowe, ani dalsze studia nie powinny stanowić wymówki
usprawiedliwiającej opóźnienie we wdrożeniu innych zaleceń planu restytucji
(patrz paragraf 5A iv).
Umieszczenie
niniejszego zalecenia pod nagłówkiem „Obniżenie przyłowów”, a nie w
„Prace badawcze i monitoring” jest umyślne i ma na celu podkreślenie
faktu, że powinien istnieć bezpośredni i natychmiastowy związek pomiędzy
gromadzeniem danych, a przyszłymi działaniami w celu obniżenia przyłowów.
Następnym
dokumentem, który powinien zostać bezzwłocznie przygotowany i udostępniony
za pośrednictwem ASCOBANS jest krótki
raport dotyczące miejsc i czasu udokumentowanych przyłowów morświna na Morzu
Bałtyckim.
d.
Wdrożenie
programu zastosowania odstraszaczy akustycznych (pingerów) w terminie krótkookresowym.
„Pingery”,
zwane alarmami lub akustycznymi odstraszaczami, okazały się skuteczne w obniżaniu
przyłowów przy użyciu sieci skrzelowych poza Bałtykiem, i wg Read’a
(2000), nie są potrzebne dalsze próby przed zastosowaniem tych urządzeń na
obszarze ASCOBANS, przynajmniej przy połowach dennymi sieciami skrzelowymi.
Uznając, że może zaistnieć kilkuletnie opóźnienie zanim nastąpią niezbędne
redukcje nakładu połowowego i przejście na opisany powyżej sprzęt
mniejszego ryzyka, zaleca się wprowadzenie w okresie krótkoterminowym (2-3 lata) obowiązku
stosowania odstraszaczy akustycznych na określonych akwenach przy połowach
wysokiego ryzyka.
Realizując
to zalecenie należało rozważyć szereg zarówno pozytywnych jak i negatywnych
zagadnień, które przedstawiono poniżej:
a) Jedną z wad odstraszaczy
akustycznych jest to, że ich
zastosowanie nie zapewnia zerowych przyłowów i nie gwarantuje redukcji przyłowu
do założonego poziomu dwóch lub mniej zwierząt rocznie. Ponieważ jednak
jest oczywiste, że Państwa Strefy Bałtyckiej nie zaakceptują natychmiastowej
likwidacji połowów pławnicami i dennymi sieciami skrzelowymi, ani też
natychmiast nie przejdą na sprzęt alternatywny, wszelkie obniżenie przyłowów,
które można osiągnąć w ciągu następnych paru lat poprzez szybkie
zastosowanie odstraszaczy akustycznych, niż całkowity brak działania.
b) Drugim problemem jest to, że koszt niezależnego, o właściwej skali,
planu prowadzenia obserwacji na statkach (ang. observer
programme) w celu monitorowania skuteczności programu (ogólnie
traktowanego jako niezbędny komponent programu zastosowania odstraszaczy
akustycznych; IWC 2000a; Read 2000) może być wygórowany, zwłaszcza w sytuacji, gdy będzie on konkurował o fundusze z programami opracowania sprzętu
alternatywnego itp. (patrz poniżej, punkt d).
Brak takiego programu obserwacji oznaczałby, że formalna ocena skuteczności
odstraszaczy akustycznych nie byłaby możliwa. I chociaż możliwe jest, aby
statki służb nadzoru (np. okręty Straży Przybrzeżnej) wykorzystywały
detektory dźwięku w celu monitorowania zgodności z przepisami w zakresie
stosowania odstraszaczy akustycznych, problemem oceny skuteczności można zająć
się tylko na drodze kosztownego, zakrojonego na dużą skalę programu
prowadzenia obserwacji na statkach.
c) Trzeci problem polega na tym, że szeroko zakrojone stosowanie
odstraszaczy akustycznych może wypłoszyć
morświny z ważnych siedlisk (IWC 2000a). Nie ma obecnie dowodów
jednoznacznie określających ryzyko zaistnienia takiego zjawiska i dlatego należy
je traktować podobnie jak niezerowe przyłowy (patrz punkt a
powyżej). Innymi słowy, nieznane ryzyko wyparcia zwierząt należy przyrównać
do znanego ryzyka zaplątywania się ich w sieci bez odstraszaczy akustycznych.
Badania eksperymentalne prowadzone poza Bałtykiem wskazują, że po usunięciu
lub wyłączeniu odstraszaczy akustycznych morświny szybko powracają do
obszaru, z którego zostały wcześniej wypłoszone (Lockyer i in., 2001).
d) Na koniec, pełne wdrożenie obowiązku stosowania odstraszaczy
akustycznych będzie stanowić inwestycję poważnych środków, co
prawdopodobnie uniemożliwi inwestycje w długoterminowe rozwiązania problemu
przyłowów (patrz powyżej), ważne prace badawcze (patrz poniżej) i
inicjatywy skierowane na rozwój świadomości społeczeństwa (poniżej).
Ponadto wytwórcy odstraszaczy akustycznych będą przypuszczalnie chcieli
wykorzystać znaczną liczbę nowych zamówień jako bodziec do zwiększenia
swoich zdolności produkcyjnych, pozyskując przez to silną zachętę do
promowania przedłużenia stosowania odstraszaczy
akustycznych poza „krótki termin” dwóch lub trzech lat. Innymi słowy,
bezwładność „krótkoterminowych” programów "pingerowych" może
spowodować trudności w ich zastąpieniu przez alternatywne metody połowowe,
gdyż będą już funkcjonowały procedury i inwestycje kapitałowe związane z
odstraszaczami akustycznymi. Z tego powodu ważnym jest, aby zachęcać organy
zarządzające i przemysł rybny do jednoczesnego angażowania się w
wielokierunkowe działania na rzecz rozwiązania problemu przyłowów i
realizacji kolejnych etapów długoterminowej strategii opisanej w tekście
niniejszego planu restytucji.
Uwzględniając
powyższe rozważania, zaleca się zastosowanie następującego procesu:
-
Przed wprowadzeniem
odstraszaczy akustycznych do środowiska bałtyckiego, należy przeprowadzić
proste próby modelowe w celu potwierdzenia, że będą one funkcjonować dokładnie
tak, jak w innych lokalizacjach. Należy natychmiast podjąć prowadzenie
seryjnych pomiarów propagacji dźwięku w wybranych lokalizacji, głębokościach
i terminach.
-
Największą opłacalność
i wydajność osiągnie się, gdy zastosowanie odstraszaczy akustycznych będzie
ukierunkowane na akweny/okresy o uznanym największym prawdopodobieństwie
nałożenia się „wysokiego” zagęszczenia populacji morświna z intensywnymi połowami przy użyciu pławnic i/lub dennych sieci skrzelowych.
Akweny wysokiego ryzyka, które można zidentyfikować w oparciu o dostępne
informacje o przyłowach morświnów i nakładach połowowych floty rybackiej,
to szwedzkie obszary połowu łososia pławnicami i dorsza dennymi sieciami
skrzelowymi w kwadratach ICES 3958, 4059, 4159 i 4160 oraz polskie miejsca połowu
łososia pławnicami w Zatoce Puckiej
Działania krótkookresowe na tych akwenach powinny być zastosowane
natychmiast.
-
Ponadto natychmiast należy zidentyfikować dalsze akweny
wysokiego ryzyka. Wymaga to zestawienia zalecanych danych dotyczących nakładu
połowowego oraz czasu i lokalizacji przyłowów morświna (zarówno
„historycznych” jak i najnowszych, por 5A iii, powyżej), a także danych o
rozmieszczeniu morświnów (obserwacje naoczne, zwierzęta leżące na plaży,
itp.). Ten aspekt prac uwypukliła Bałtycka Grupa Dyskusyjna w 2001 roku i należy
mu nadać wyjątkowo wysoki priorytet.
-
Ważnym jest, aby wdrażaniu programu odstraszaczy
akustycznych towarzyszył program obserwacji (ang. observer programme) w celu weryfikacji poprawności stosowania tych
urządzeń.
-
Dobrze udokumentowana
jest ważność niezależnych obserwacji na statkach, prowadzonych z odpowiednią
częstotliwością w celu uzyskania rzetelnych danych o przyłowach waleni.
Pomimo trudności związanych z wysokim nakładem połowowym i niskim poziomem
przyłowów morświna, monitoring przyłowów należy uczynić integralną częścią
wszelkich realizacji programu odstraszaczy akustycznych tam, gdzie jest to możliwe,
a zwłaszcza na powyżej określonych akwenach wysokiego ryzyka.
-
Przed przystąpieniem do
szerokiego stosowania odstraszaczy akustycznych na całym Bałtyku należy rozważyć
ryzyko wypłoszenia morświnów z dużych obszarów ich najważniejszych
siedlisk. Wstępem do tego działania powinna być analiza podobna do
przeprowadzonej wcześniej na Morzu Północnym (Larsen i Hansen, 2000), szacująca
potencjalny zakres takiego wykluczenia siedlisk na Bałtyku.
-
Stosowanie odstraszaczy
akustycznych powinno mieć horyzont krótkookresowy i zatem powinno zostać
zweryfikowane w ciągu 3 lat, w nadziei, że zostanie zastąpione w tym
czasie przez długookresowe działania zapobiegawcze.
-
Szybkie opracowanie średnio- i długoterminowych działań
ochronnych (np. redukcja nakładu połowowego na akwenach wysokiego ryzyka,
przechodzenie na inny sprzęt i praktyki połowowe, które niosłyby mniejsze
prawdopodobieństwo przyłowów morświna) jest bardzo ważne i nie powinno się
go zaniedbywać. Tę pracę należy rozpocząć natychmiast, równolegle z
identyfikowaniem obszarów obarczonych wysokim ryzykiem i działaniami
ukierunkowanymi na wdrożenie programu odstraszaczy akustycznych.
B.
Prace badawcze i monitoring
Jak stwierdzono wcześniej
w niniejszym dokumencie, problem ochrony morświna w Morzu Bałtyckim jest
nacechowany naukową niepewnością i taka sytuacja może nadal mieć miejsce w dalekiej
przyszłości. Uznając ogólną potrzebę dalszych prac badawczych i
monitoringu, Bałtycka Grupa Dyskusyjna ASCOBANS i uczestnicy warsztatów w
Jastarni silnie podkreślili, że nie ma potrzeby oczekiwania na dalsze badania
przed wdrożeniem strategii redukcji przyłowów. Z tego powodu żadnego z
zaleceń podanych w niniejszej sekcji planu restytucji nie należy traktować
jako ważniejszego od nakreślonych tu wcześniej inicjatyw, dotyczących obniżenia
przyłowów.
Istnieje realna
niepewność co do możliwej roli zanieczyszczeń (np. związków
chloroorganicznych, organicznych związków cyny i metali ciężkich), zaburzeń
ekologicznych (np. silnego zalodzenia zimowego, zmian w zależnościach
troficznych, które maja wpływ na dietę morświnów; patrz MacKenzie i in.,
2002) oraz innych czynników spadku liczebności i niezdolności do
odtwarzania się populacji morświna w Bałtyku. W horyzoncie długoterminowym,
te właśnie czynniki mogą okazać się decydującymi dla stwierdzenia, czy
zwierzęta te są zdolne ponownie zasiedlić ten region. Dlatego istnieje
potrzeba prowadzenia dalszych prac badawczych nie tylko w celu zapewnienia
informacji potrzebnej do obniżenia przyłowów i monitorowania restytucji morświna,
ale również w celu kierowania decyzjami dotyczącymi takich dziedzin jak,
gospodarka odpadami, stosowanie środków ochrony roślin, rozwój energetyki i
rybołówstwa (w sensie szerszym niż tylko przyłowy) oraz w celu przekonania
rybaków, decydentów i ogółu społeczeństwa o potrzebie zastosowania
strategii restytucji (patrz punkt D poniżej).
Zakres
prac badawczych oraz monitoringu został określony i uzasadniony w raporcie Bałtyckiej
Grupy Dyskusyjnej ASCOBANS (ABDG 2001) i Załączniku 2 do AC9/DDoc. 7. Najwyższe
priorytety wyznaczone podczas warsztatów w Jastarni (oprócz tematów podanych
powyżej pod nagłówkiem „Obniżenie przyłowów”) były następujące:
-
Przeprowadzenie analizy
pokrewieństwa stada morświna w „strefie przejściowej” południowo-zachodniego
Bałtyku. Zintegrowaną analizą należy objąć różne rodzaje już
istniejących wyników z uwzględnieniem nowych danych z zakresu akustyki, śledzenia
tras wędrówek oraz genetyki morświnów. Powinna również zaistnieć silna
inicjatywa na rzecz uzyskania i przeanalizowania dodatkowych próbek tkanek z Bałtyku
Właściwego (np. archiwalnych tkanek z muzeów i nowych próbek zwierząt
wyrzuconych na plażę lub przyłowionych).
Opracowanie i zastosowanie
nowych technik (np. monitoringu akustycznego) dla oceny tendencji liczebności
populacji. Wobec oczywistej niskiej gęstości występowania morświnów w
Bałtyku, standardowe pozyskiwanie danych z obserwacji terenowych może nie
zapewnić wystarczającej ilości materiału o odpowiedniej mocy statystycznej,
które pozwoliłyby ujawnić trendy. Dlatego w ocenie skuteczności działań
restytucyjnych ważne będą nowe rozwiązania takie jak, monitoring akustyczny.
Badanie skutków oddziaływania
różnych rodzajów dźwięków i zakłóceń (między innymi sygnałów
emitowanych przez odstraszacze akustyczne (pingery), hałasu ze statków i
przystani) na morświna. Takie badania należy prowadzić w miejscach innych
niż na Bałtyku, w obszarach o dużej gęstości występowania morświna, w których
można zastosować prawidłowy schemat eksperymentalny
C.
Morskie obszary chronione
Dostępne
dane dotyczące zasięgu występowania morświna i wykorzystania przez ten
gatunek siedlisk w Bałtyku nie wystarczają obecnie do wyznaczenia akwenów, które
powinny podlegać specjalnej ochronie. Istniejące i proponowane akweny
chronione na Bałtyku ogólnie traktuje się jako zbyt małe albo niewłaściwie
zaprojektowane, aby mogły zapewnić morświnom istotne korzyści. Istnieje
niebezpieczeństwo, że wyznaczanie obszarów chronionych będzie przez społeczeństwo
odbierane - a przez organy władzy wykorzystywane - jako gesty zapewniające
„czyste sumienie” i dające fałszywe poczucie wypełnionego zadania. Z
analizy rezultatów śledzenia morświnów znakowanych za pomocą urządzeń
satelitarnych (patrz Read i Wesgate, 1997; Larsen i in., 2000) wynika, że
zwierzęta te są bardzo mobilne, co niesie ważne implikacje dla skali i metod
projektowania obszarów chronionych. Mimo, iż należy zachęcać władze do wdrażania na obszarach chronionych zarządzeń
mających na celu dobro morświnów i/lub kluczowych dla nich zasobów (np.
zasobów pożywienia), nie powinno się pozwolić, aby takie ograniczone środki
służyły jako substytuty inicjatyw ochronnych o szerszej skali, zalecanych w
innych punktach niniejszego planu restytucji.
D.
Świadomość społeczna
Ważną
częścią niniejszego planu restytucji jest aspekt świadomości społecznej.
Dopóki ludzie nie będą przekonani, że morświny są obecne w ich lokalnych
wodach, że stworzenia te są warte ratowania oraz, że ich istnienie jest zagrożone,
dopóty nie będą skłonni popierać działań restytucyjnych. O ile inne
elementy tego planu zależą w większej części od procesu decyzyjnego
krajowych lub ponad-narodowych agencji rządowych i międzynarodowych organów
regulacyjnych, świadomość społeczna jest obszarem, w którym ASCOBANS ma do
spełnienia niezależną rolę. Bieżące zadania i zobowiązania stron ASCOBANS
polegają na upowszechnianiu rzetelnej informacji o bałtyckich morświnach oraz
na aktywnym promowaniu ochrony i restytucji tych zwierząt.
Ponieważ
bałtyccy rybacy są grupą, która najbardziej bezpośrednio i najczęściej może
stykać się z morświnami, należy ich postrzegać jako kluczowych odbiorców
informacji. Jednocześnie ważne jest docieranie do reszty społeczeństwa,
ponieważ to ona jest konsumentem produktów rybnych i ostatecznym arbitrem
polityki społeczno-gospodarczej poprzez mechanizmy procesu
demokratycznego. Istotne jest, aby działania na rzecz świadomości społecznej
były obiektywne i prowadzone spójnie i z poszanowaniem różnic kulturowych i
językowych, a także aby szczerze głosiły naukową niepewność. W istocie
jednym z największych wyzwań we wdrażaniu niniejszego planu restytucji jest
niepewność dotycząca stanu populacji morświna oraz charakteru i stopnia
zagrożeń jego egzystencji.
Elementy
wszechstronnej kampanii na rzecz świadomości społecznej przedstawiono w Załączniku
3 do AC 9 DDoc 7 (S). Poniżej podano cztery zasadnicze wymagania:
-
Potwierdzając dowiedzioną wartość krajowych programów
podnoszenia świadomości społecznej, ASCOBANS powinien opracować
i promować regionalne podejście do ochrony bałtyckiego morświna,
ewentualnie stosując jako wzorzec duński program „Uwaga na wieloryby i
delfiny w duńskich wodach” (ang. Watch Out for Whales
and Dolphins in Danish Waters).
-
W nawiązaniu do zalecenia wcześniej przedstawionego w tekście,
należy przeprowadzić szczególne działania w celu pozyskania
pomocy ogółu społeczeństwa w zbieraniu doniesień o zaobserwowanych morświnach
na całym Bałtyku. Można oczekiwać, że poprawi to rozpoznanie zasięgu występowania
morświna, jego względnej liczebności i przyłowów, a tym samym zwiększy
wsparcie społeczeństwa dla działań restytucyjnych. Ważne jest jednakże,
aby okazjonalne raporty autorstwa nie przeszkolonych obserwatorów interpretować
z ostrożnością, a podczas apelowania o takie raporty należy podkreślać
potrzebę dowodów dokumentacyjnych (np. fotografii lub próbek tkanek w przypadku znalezienia zwierzęcia na plaży).
-
Sekretariat ASCOBANS powinien ustanowić
mechanizmy bezpośrednich kontaktów z bałtyckimi rybakami i starać się o ich
pomoc w ustalaniu sposobów bardziej skutecznego docierania do społeczności
rybackich, np. poprzez biuletyny, gazetki, pokazy na wystawach rybackich itp.
-
Państwa Strefy Bałtyckiej powinny utworzyć
krajowe ośrodki koordynacyjne (ang. national
focal points), których zadaniem będzie koordynowanie działań w zakresie
budowania świadomości społecznej. Ośrodki koordynacyjne powinny odpowiadać
za nawiązywanie i utrzymywanie roboczych kontaktów ze społecznościami
rybackimi i innymi grupami docelowymi.
E. Współpraca ASCOBANS z innymi
organizacjami
Mimo,
iż ASCOBANS jest jedynym międzynarodowym ciałem wyposażonym w wyraźny
mandat do działań na rzecz poprawy stanu ochrony morświnów w Morzu Bałtyckim,
ważną rolę pełni również kilka innych organizacji regionalnych i międzynarodowych,
zwłaszcza w zakresie poprawy jakości środowiska morskiego oraz regulacji rybołówstwa
na Bałtyku. Istnieje potrzeba ścisłych
konsultacji i współpracy pomiędzy ASCOBANS i tymi ciałami.
Najważniejszymi
wśród innych organizacji są: HELCOM, która zajmuje się ochroną środowiska,
oraz Międzynarodowa Komisja Rybołówstwa Morskiego Morza Bałtyckiego (IBSFC),
posiadająca kompetencje międzynarodowej organizacji zarządzającej
gospodarką rybacką w regionie. Międzynarodowa Rada Badania Morza (ICES)
zapewnia doradztwo naukowe związane z zarządzaniem zasobami ryb i innych
gatunków, w tym ssaków morskich. Komitet Naukowy Międzynarodowej Komisji
Wielorybniczej (IWC) stanowi ważne forum dla dokonywania oceny stanu małych
waleni, w tym morświna.
HELCOM
przejawiła już duże zainteresowanie restytucją morświna, zwłaszcza poprzez
promowanie obniżenia przyłowów, odpowiednie prace badawcze i uwzględnienie
wymagań siedliskowych morświna podczas wyznaczania i zarządzania morskimi
obszarami chronionymi. IBSFC oręduje „podejściu ekosystemowemu” do ochrony
mórz, co wymaga uwzględnienia nie tylko przyłowów, ale także funkcjonalnej
roli morświnów w ekosystemie Bałtyku. Obowiązkiem stron-sygnatariuszy IBSFC
jest transpozycja zaleceń wykonawczych Komisji do ich legislacji krajowych. W
Unii Europejskiej, która jest członkiem-sygnatariuszem IBSFC w imieniu swoich
państw członkowskich regionu bałtyckiego tj., Finlandii, Danii, Szwecji i
Niemiec, prawodawstwo dotyczące rybołówstwa przyjmuje się w ramach Wspólnej
Polityki Rybackiej (ang. Common
Fisheries Policy).
Poszczególne państwa tego regionu mogą również uchwalać krajowe
regulacje prawne, które stosują się tylko do ich flot rybackich.
W
Dyrektywie Rady Unii Europejskiej 92/43/EEC (Dyrektywa dotycząca siedlisk i
gatunków) morświn został wymieniony w Aneksach II i IV; Aneks II zawiera
gatunki, których ochrona wymaga wyznaczenia specjalnych obszarów chronionych
(na podstawie spełnienia określonych warunków), zaś Aneks IV wymienia
gatunki wymagające ścisłej ochrony. Artykuł 12.4 ww. Dyrektywy wymaga od Państw
Członkowskich UE „utworzenia systemu monitorowania aktów przypadkowego
pochwycenia i zabicia ... gatunków wymienionych w Aneksie IV ...” oraz w świetle
uzyskanych informacji, „podejmowania dalszych prac badawczych i działań
ochronnych, aż do upewnienia się że akty przypadkowego pochwycenia i zabicia
nie mają znacznego, negatywnego wpływu na te gatunki”. Oczekuje się, że
zbliżający się przegląd Wspólnej Polityki Rybackiej zajmie się
zagadnieniami związanymi z oddziaływaniami pomiędzy rybołówstwem a
ekosystemami. W ostatnich latach Komisja Europejska oznajmiła państwom członkowskim
swój zamiar zajęcia się problemem przyłowów waleni.
F. Ponowna ocena niniejszego planu
restytucji
Ważne
jest, aby niniejszy plan restytucji i opisane w nim działania wdrażać bez zwłoki
oraz aby ASCOBANS podejmował formalny proces oceny wyników i weryfikacji tego
planu nie rzadziej niż raz na pięć lat. Pierwszy przegląd planu powinien nastąpić trzy lata po pierwszym wdrożeniu
odstraszaczy akustycznych (pingerów). Sugeruje się również, aby Państwa
Strefy Bałtyckiej (zarówno członkowie ASCOBANS jak i państwa nie będące
jego członkami) poprosić o coroczne przekazywanie do ASCOBANS zaktualizowanej
informacji dotyczącej postępów we wdrażaniu planu.
G. Wdrożenie
Wstępne
próby naszkicowania działań w celu wdrożenia niniejszego planu zrealizowano
podczas posiedzenia AC9, w czerwcu
2002 roku. Poszczególne etapy działań podano poniżej w Załączniku 3.
6.
Cytowana literatura
Aarefjord,
H., A. Bjørge, C.C. Kinze i I. Lindsted. 1995. Diet of the harbour porpoise
(Phocoena phocoena) in Scandinavian
waters.
Report
of the International Whaling Commission.
Dieta morświna (Phocoena
phocoena) w wodach skandynawskich. Raport
Międzynarodowej Komisji Ochrony Wielorybów (Wydanie specjalne)
16:
ss. 211-222.
Andersen,
L. W., D. E. Ruzzante, M. Walton, P. Berggren, A. Bjørge, and C. Lockyer.
2001.
Conservation genetics of harbour porpoises, Phocoena
phocoena, in eastern and central North Atlantic. Ochrona
genetyczna morświna, Phocoena
phocoena, we wschodnim i środkowym Północnym Atlantyku.
W
Conservation Genetics 2: ss. 309-324.
ASCOBANS
Baltic Discussion Group (ABDG). 2001. Report of the ASCOBANS Baltic Discussion
Group (ABDG). Available from ASCOBANS Secretariat, Bonn. Bałtycka
Grupa Dyskusyjna ASCOBANS (ABDG). 2001. Raport Bałtyckiej Grupy Dyskusyjnej
ASCOBANS (ABDG). Dostępne w Sekretariacie ASCOBANS, Bonn. ss. 17,
maszynopis.
Berggren,
P.1994. Bycatches of the harbour porpoise (Phocoena
phocoena) in the Swedish Skagerrak, Kattegat and Baltic seas; 1973-1993. Report
of the International Whaling Commission (Special Issue 15): Przyłowy
morświna (Phocoena phocoena) na
szwedzkich wodach Skagerraku, Kattegatu i Morza Bałtyckiego;
1973-1993. Raport Międzynarodowej
Komisji Ochrony Wielorybów (Wydanie specjalne 15) ss. 211-215.
Berggren,
P., and F. Arrhenius. 1995. Sightings of harbour porpoises (Phocoena
phocoena) in Swedish waters before 1990. Report of the International Whaling Commission (Special Issue 16): Obserwacje
morświnów (Phocoena phocoena) na
szwedzkich wodach przed rokiem 1990. Raport
Międzynarodowej Komisji Ochrony Wielorybów (Wydanie specjalne 16)
ss. 99-107.
Berggren,
P., P.R. Wade, J. Carlström, and A.J. Read. 2002. Potential limits to
anthropogenic mortality for harbour porpoises in the Baltic region. Potencjalne
granice śmiertelności morświnów
spowodowanej działalnością ludzką. W
Biological Conservation 103: ss.
313-322.
Börjesson,
P., and P. Berggren 1997. Morphometric comparisons of skulls of harbour
porpoises (Phocoena phocoena) from the
Baltic, Kattegat, and Skagerrak seas. Morfometryczne porównania
czaszek morświnów z wód Skagerraku, Kattegatu i Morza Bałtyckiego, W
Canadian Journal of Zoology 75:
ss. 280-287.
Christensen,
O. 1991. Bycatches in the salmon drift net fishery in the Baltic Sea.
International Council for the Exploration of the Sea, Anadromous and Catadromous
Fish Committee. Przyłowy w pławnicach łososiowych w Morzu Bałtyckim.
Międzynarodowa Rada Badania Morza, Komitet ds. Ryb Anadromicznych i
Katadromicznych. C.M. 1991/M: 26, Ref.
J+N, ss. 9, maszynopis.
Donovan,
G. P. and A. Bjørge. 1995. Harbour porpoises in the North Atlantic:
edited extract from the report of the IWC Scientific Committee, Dublin 1995. Report of the International Whaling Commission (Special Issue 16). Morświny
w Północnym Atlantyku; wydany wyciąg z raportu Komitetu Naukowego IWC, Dublin
1995. Raport Międzynarodowej Komisji Ochrony Wielorybów (Wydanie
specjalne 16). : ss. 3-25.
Heide-Jørgensen,
M. P., A. Mosbach, J., Teilmann, H. Benke, and W. Schulz, 1992. Harbour
porpoise (Phocoena phocoena) densities
obtained during aerial surveys north of Fyn and in the Bay of Kiel. Gęstości
występowania morświna (Phocoena phocoena) uzyskane z obserwacji lotniczych na północ od
Fyn i w Zatoce Kilońskiej. W
Ophelia 31: ss. 133 – 146.
Heide-Jørgensen,
M.-P., J. Teilmann, H., Benke, and J., Wulf, 1993: Abundance and distribution of
harbour porpoise Phocoena phocoena in
selected areas of the western Baltic and the North Sea. Liczebność i
rozmieszczenie populacji morświna Phocoena
phocoena w wybranych akwenach
Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. W Helgol. Meeresunters. 47:
ss. 335 – 346.
Huggenberger,
S., H. Benke, and C.C. Kinze, (2000). Geographical variations of the harbour
porpoise (Phocoena phocoena L.)
populations in the North and Baltic Seas using morphometric comparisons. Geograficzna
zmienność populacji morświna (Phocoena
phocoena L.) w Morzu Północnym i Bałtyku z zastosowaniem porównań
morfometrycznych. Europejskie Badania Waleni. W
European Research on Cetaceans 13: ss. 262 – 266.
Hiby,
L. and P. Lovell. 1996. Baltic/North Sea aerial surveys - final report. Badania
lotnicze na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym - raport końcowy. ss 11.
IUCN.
1996. 1996 Red List of Threatened Animals. Czerwona
Lista Zagrożonych Zwierząt 1996 .
IUCN,
Gland, Szwajcaria.
IWC.
1996. Annex H. Report of the Sub-committee on Small Cetaceans. Report
of the International Whaling Commission. Raport
Podkomitetu Małych Waleni. Raport Międzynarodowej
Komisji Ochrony Wielorybów 46: ss. 160-179.
IWC.
1997. Report of the Scientific Committee. Report
of the International Whaling Commission.
Raport Komitetu Naukowego. Raport Międzynarodowej Komisji Ochrony Wielorybów.
IWC.
1998. Report of the Scientific Committee. Report
of the International Whaling Commission. Raport Komitetu
Naukowego. Raport Międzynarodowej Komisji
Ochrony Wielorybów,
48: ss 53-302.
IWC.
2000a. Report of the Sub-committee on Small Cetaceans. Journal
of Cetacean Research Raport
Pod-komitetu IWC-ASCOBANS ds. Małych Waleni.
ss 235-293.
IWC.
2000b. Report of the IWC-ASCOBANS Working Group on Harbour Porpoises. Journal of Cetacean Research and Management (Supplement) Raport
Grupy Roboczej IWC ASCOBANS ds. Morświna (Dodatek).
ss 2: 297-305.
Kinze,
C. C. 1995. Exploitation
of harbour porpoises (Phocoena phocoena)
in Danish waters: a historical review. Report
of the International Whaling Commission (Special
Issue 16): Eksploatacja morświnów (Phocoena
phocoena) w duńskich wodach: Przegląd historyczny.
Raport Międzynarodowej Komisji Wielorybniczej (Wydanie specjalne 16),
ss. 141-153.
Kock,
K.-H., and H. Benke. 1996. On the by-catch of harbour porpoise (Phocoena
phocoena) in German fisheries in the Baltic and the North Sea. O
przyłowach morświna (Phocoena phocoena) w rybołówstwie niemieckim na Bałtyku i Morzu Północnym.
W
Archive of Fishery and Marine Research 44(1/2):
ss. 95-114.
Larsen,
F. and J.R. Hansen, 2000. On the potential effects of widespread use of pingers
in the North Sea. Paper presented to the Scientific Committee of the
International Whaling Commission, Adelaide. O potencjalnych skutkach
szerokiego zastosowania odstraszaczy akustycznych
Morzu Północnym. Artykuł przedstawiony Komitetowi Naukowemu Międzynarodowej
Komisji Ochrony Wielorybów, Adelaida, czerwiec. 2000,
SC/52/SM 28. ss. 12.
Larsen,
F., J. Teilmann and G. Desportes. 2000. Satellite tracking of harbour porpoises (Phocoena phocoena) in Danish waters. Pp.
61-85 in J. Teilmann, ed. “The
Behaviour and Sensory Abilities of Harbour Porpoises (Phocoena
phocoena) in Relation to Bycatch in Gillnet Fishery”. Ph.D. thesis, Center
for Sound Communication, Institute of Biology, University of Southern Denmark,
Odense. Satelitarne śledzenie morświnów (Phocoena
phocoena) w wodach duńskich. Ss. 61-85 w J. Teilman: „Zachowanie i zdolności
sensoryczne morświnów (Phocoena phocoena)
w odniesieniu do przyłowów w sieciach skrzelowych”. Praca doktorska, Centrum
Komunikacji Akustycznej, Instytutu Biologii, Uniwersytetu Południowej Danii,
Odense.
Lindroth,
A. 1962. Baltic salmon fluctuations 2: porpoise and salmon. Report
of the Institute for Fluktuacje
łososia bałtyckiego 2: morświn a łosoś. Raport Instytutu
Badań Słodkowodnych w Drottingholm.
Lockyer,
C., M. Amundin, -G. Desportes and A.D. Goodson. 2001. The tail of EPIC. Final
report of EPIC, Elimination of Harbour Porpoise Incidental Catches. EU Project
DG XIV 97/0006. Ogon
EPIC. Raport końcowy EPIC (Elimination of Harbour Porpoise Incidental Catches -
Eliminacja przypadkowych połowów morświna).
Projekt DG XIV UE 97/0006, 249 s.
MacKenzie,
B.R., J. Alheit, D.J. Conley, P. Holm and C.C. Kinze. Ecological
hypotheses for a historical reconstruction of upper trophic level biomass in the
Baltic Sea and Skagerrak. Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences. W
druku: Ekologiczne hipotezy historycznej rekonstrukcji górnego
poziomu troficznego biomasy w Morzu Bałtyckim i Skagerraku.
Read,
A.J. 2000. -Potential mitigation measures for reducing the by-catches of small
cetaceans in ASCOBANS waters. Report to ASCOBANS, December 2000. 34
pp. + appendices. Potencjalne środki redukcji przyłowów małych
waleni w wodach ASCOBANS. Raport dla ASCOBANS, grudzień 2000, ss 34 + załączniki.
Read,
A.J. and A.J. Westgate. 1997. Monitoring the movements of harbour porpoises (Phocoena phocoena) with satellite telemetry. Monitorowanie
ruchów morświnów (Phocoena phocoena) za pomocą telemetrii satelitarnej. W
Marine Biology 130: ss. 315-322.
Skóra,
K. E. 1991. Notes
on cetacea observed in the Polish Baltic Sea: 1979-1990. Uwagi o
waleniach zaobserwowanych w polskim Morzu Bałtyckim. W
Aquatic Mammals 17: ss 67-70.
Skóra,
K. E., I. Pawliczka, and M. Klinowska. 1988.
Observations of the harbour porpoise (Phocoena phocoena) on the Polish Baltic coast. Aquatic
Mammals Obserwacje morświna (Phocoena
phocoena) na polskim wybrzeżu Bałtyku. W
Aquatic
Mammals 14(3): ss. 113-119.
Taylor,
B.L., and T. Gerrodette. 1993. The uses of statistical power in conservation
biology: the vaquita and northern spotted owl. Zastosowanie mozliwości
statystycznych w biologicznej ochronie vaquitta i północnej sowy nakrapianej. W
Conservation Biology 7:ss.
489-500.
Teilmann,
J., and N. Lowry. 1996. Status of the harbour porpoise (Phocoena
phocoena) in Danish waters. Report of
the International Whaling Commission 46. Stan morświna (Phocoena
phocoena) w duńskich wodach. Raport
Międzynarodowej Komisji Ochrony Wielorybów 46: ss. 619-625.
Tiedemann,
R., J. Harder, C., Gmeiner, and E. Haase. 1996.
Mitochondrial DNA sequence patterns of harbour porpoises (Phocoena
phocoena) from the North and the Baltic Sea. Wzorce
mitochondrycznej sekwencji DNA morświnów (Phocoena
phocoena) z Morza Północnego i Morza Bałtyckiego. W Zeitschrift für Säugetierkunde ss.
61: 104-111.
Wang,
J. Y., and P. Berggren. 1997.
Mitochondrial DNA analysis of harbour porpoises (Phocoena
phocoena) in the Baltic Sea, the Kattegat-Skagerrak Seas and off the west
coast of Norway. Analiza mitochondryczna DNA morświnów (Phocoena
phocoena) z Morza Bałtyckiego oraz Kattegatu i Skagerraku i na zachód od
wybrzeża Norwegii. W
Marine Biology 127: ss. 531-537.
Zgodnie z zaleceniami sformułowanymi
podczas IX posiedzenia Komitetu Doradczego, obecna, końcowa wersja „Planu
z Jastarni” nie zawiera już Załączników 2-4, tj. raportów grup
roboczych powołanych do życia podczas warsztatów w Jastarni, do Projektu
Planu Odtworzenia przedłożonego na powyższym posiedzeniu. Ww. Projekt (Doc
7 (S)), zawierający komplet załączników, jest jednakże dostępny w
Sekretariacie ASCOBANS oraz będzie udostępniony na witrynie ASCOBANS pod
adresem: www.ascobans.org
PBR - Potential Biological Removal
Państwa Strefy
Porozumienia to państwa znajdujące się w geograficznym zasięgu
porozumienia ASCOBANS
IWC - International Walling Commission
CV -coefficient of
variation (współczynnik zmienności)
Taki wybór kwadratów ICES wynika z faktu, że 71% doniesień o przyłowach
morświna w szwedzkich wodach Bałtyku w latach 1985-1998 dotyczyło właśnie
tych miejsc. Ponadto 81% szwedzkich ogólnych połowów pławnicami i 53% z
ostatniego dziesięciolecia oraz ponad 50% ogółu doniesień o przyłowach
w Polsce pochodziło z tego akwenu, który stanowi 1,1% polskich wód Bałtyku.
Ponad 70% doniesień o przyłowach w tym rejonie dotyczy pławnic.
|